تحلیل گفتمان انتقادی در نهج البلاغه براساس نظریه فرکلاف (مطالعه موردی توصیف ناکثین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحلیل گفتمان انتقادی با تکیه بر زبانشناسی نقشگرا معتقد است که میان متن و زمینه متن (شرایط اجتماعی) رابطه تعاملی وجود دارد و بافت متن از بافت موقعیت تاثیر می پذیرد. یکی از متون گفتمانی که با جهان خارج رابطه ارگانیک و مستقیم دارد، نهج البلاغه است که با تکیه بر نظریات جدید زبانشناسی مثل گفتمان انتقادی می توان به کشف ناگفته های پنهان در پس بافت متنی آن دست یافت. امام علی (ع) در رویارویی با مخالفان خود با انتقاد روشن از ایدیولوژی حاکم، سعی می کنند بافت فرهنگی جامعه را در راستای اهداف بلند اسلام تغییر بدهند. بررسی برخورد امام (ع) از دریچه گفتمان انتقادی به ما کمک می کند که بفهمیم امام چگونه از زبان در راستای مقابله با گفتمان های ظالمانه استفاده کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی و با تکیه بر نظریه نورمن فرکلاف، با تحلیل ساختار متنی همچون واژگان و جملات در سطح توصیف و تطبیق آنها با بافت موقعیت در سطح تفسیر، نقش و رابطه آن با گفتمان های موجود در سطح جامعه را تبیین می نماید. بررسی خطبه ها و نامه ها از نظر واژگان و دستور نشان داد که ویژگی های مدنظر رویکرد فرکلاف، در چارچوب ارزش های تجربی و بیانی و رابطه ای در این خطبه ها و نامه ها وجود دارد. در سطح تفسیر گفتمان حضرت متناسب با فضای سیاسی و اجتماعی آن روزگار است و در سطح تبیین چرایی و ایدیولوژی پشت پرده گفتمان امام نسبت به ناکثین، دفاع از حقانیت خودش و رعایت نشدن عدالت در حقش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!