مقایسه تطبیقی دفاع رساله دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه های برترآمریکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مهمترین رویداد در دوره دکتری، تکمیل و دفاع از رساله می باشدکه به فراگیری و ارتقاء مهارتهای لازم برای انجام پژوهش و بهبود عملکرد در حوزه رشته مدنظر می انجامد. ارزیابی  برنامه دفاع رساله دکتری، به شناخت قوتها و ضعف های این فرایند کمک می کند. لذا این مطالعه تطبیقی به بررسی فرایند دفاع رساله در ایران و دانشگاه های برترآمریکا پرداخته است.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی است که در سال 2021 و 2022 انجام شد. پس از دریافت برنامه دفاع رساله دکتری ایران و دانشگاه های آمریکا از سایتهای معتبر مرتبط، مقایسه با استفاده از الگوی بردی انجام شد.

یافته ها

در دانشگاه های علوم پزشکی هر دو کشور زمانبندی مشخصی برای انجام مراحل دفاع شفاهی،کتبی و انتشار مقاله از رساله وجود دارد. در ایران قبل از دفاع از رساله الزام به چاپ مقاله هست، درآمریکا مقاله آماده جهت ارسال و چاپ باشدکفایت می کند. رساله دکترای پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی ایران وآمریکا اغلب از نوع تحقیق کیفی و تعدادکمی هم تحقیقات ترکیبی است.

نتیجه گیری

در ایران تعداد واحد اختصاص یافته به رساله، تقریبا نصف واحدهای آموزشی است والزام به چاپ مقالات قبل از دفاع رساله منجر به طولانی تر شدن دوره دکتری شده است. با توجه به فلسفه اصلی آموزش این دوره مبنی بر پرورش اساتید، محققین و رهبران حرفه پرستاری و رفع مشکلات بالین،کم توجهی به امر آموزش و سوق دادن دانشجویان دکتری صرفا به سمت و سوی حیطه های پژوهشی با اهداف اساسی این مقطع متناقض می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!