ارائه الگوی آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تربیت دانش آموختگان توانمند، متعهد و پاسخ گو به نیازهای جامعه و نظام سلامت را می توان مهم ترین ماموریت دانشگاه های علوم پزشکی دانست. به طور کلی، پاسخ گویی در برابر جامعه یکی از اولویت های اصلی نظام آموزش عالی سلامت است، بنابراین اگر دانشگاه ها بخواهند نیازهای جامعه تحت پوشش خود را برآورده کنند، باید نظام آموزشی خود را بر اساس نیازها و اولویت های سلامت جامعه طراحی کنند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی انجام شد.

روش ها

این پژوهش ترکیبی ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه توانبخشی به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری در سال 1400 در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه ها، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها شناسایی و بر این اساس پرسشنامه 136 گویه ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، به منظور طراحی الگوی آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی توسط 85 نفر از روسای دانشکده، معاونین، مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشکده های توان بخشی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران تکمیل گردید. به منظور بررسی نرمال بودن جامعه از آزمون کلوموگروف اسیمرنوف و برای تحلیل داده ها و آزمون های تحلیل عاملی از نرم افزارهای آماری SPSS، AMOS استفاده شد.

یافته ها

در بخش کیفی پژوهش 6 بعد جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی و درسی و 21 مولفه و 136 شاخص شناسایی و براین اساس الگوی آموزش پاسخگو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی طراحی شد. یافته های کمی پژوهش براساس شاخص های GFI ،RMSE و خی دو نشان داد که ابعاد شناسایی شده در یک ساختارمتجانس، سازه های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی آموزش پاسخ گو را برای برنامه آموزش علوم توان بخشی حمایت می کنند.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر نشان داد که 6 بعد کلی جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی به عنوان ابعاد آموزش پاسخ گو نقش مهمی را درتحقق رسالت دانشگاه های نسل سه و چهار ایفاء می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!