تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانهای مکتوب دانشجویان ایرانی به زبان انگلیسی: گامی به سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به بررسی تغییر دیدگاه در روایت و نگارش انتقادی دانشجویان ایرانی دوره‏های انگلیسی برای اهداف دانشگاهی به‏زبان انگلیسی، به‏ عنوان زبان خارجی پرداخته ‏است. 60 نفر (30 زن و 30 مرد) از دانشجویان کارشناسی رشته روان شناسی دردسترس را انتخاب و به ‏‏طور تصادفی به ‏دو گروه آزمایشی «داستان اول‏ شخص» و «خلاصه داستان سوم ‏شخص» تقسیم کردیم. ابتدا، تفکر انتقادی مشارکت ‏کنندگان را با آزمون واتسون و گلیزر فرم الف (1980) ارزیابی کردیم. مقایسه نمرات پیش ‏آزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین تفکر انتقادی دو گروه، تفاوت معناداری نبود. سپس، داستان کوتاه «پروانه ها» (Grace, 1987) را به مشارکت ‏کنندگان دادیم. گروه داستان اول شخص با تغییر دیدگاه داستان، آن را از زاویه دید اول‏ شخص نوشتند، ولی مشارکت‏ کنندگان گروه خلاصه داستان سوم ‏شخص، همان داستان را از دیدگاه سوم‏شخص نگاشتند. از طبقه ‏بندی انواع نوشتار انتقادی هاتن و اسمیت (1995) برای تحلیل محتوایی 60 روایت به ‏دست ‏آمده از گروه ‏ها استفاده کردیم. براساس نتایج آزمونu  Mann-Whitney، تفاوت معناداری بین طول و تعداد جمله ‏واره ‏های نوشتار توصیفی و تامل دوگفتاره در داستانهای اول‏شخص نسبت به تعداد نظایرشان در داستان‏های سوم‏شخص وجود داشت، اما تفاوت معناداری بین تعداد جمله ‏واره ‏های تامل توصیفی و تامل انتقادی نبود. منطق گفت و گویی داستان‏ها به‏ترتیب از بیشترین به کم ترین عبارت بود از نوشتار توصیفی، تامل توصیفی، تامل دوگفتاره و تامل انتقادی. بررسی کیفی داستان‏ها، چندصدایی آن‏ها را نشان داد. درنتیجه، روش تحلیل محتوایی داده ‏ها ثابت کرد که تغییر دیدگاه بر ابراز دیدگاه‏های مشارکت‏ کنندگان، تامل در توصیف و دوگفتارگی نوشته‏ هایشان افزود که درراستای هدف این پژوهش یعنی تقویت نگارش انتقادی در دوره ‏های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!