بررسی تاثیر فعالیتهای ورزشی در مددجویان تحت همودیالیز: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ابتلا به بیماری نارسایی کلیه و انجام همودیالیز تمام جنبه‌های زندگی این بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برای کنترل بیماری و تخفیف عوارض از روش‌های دارویی و غیردارویی استفاده می‌شود. یکی از این روش‌های غیردارویی انجام تمرینات ورزشی می‌باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی مطالعات در زمینه تاثیر فعالیت‌های ورزشی در مددجویان تحت همودیالیز انجام شد.

مواد و روش‌ها:

در این مطالعه مروری، مقالات منتشر شده بین سال‌های 1400-1390 (2021-2011) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور دست یابی به مستندات علمی مرتبط، جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژه‌های فارسی و انگلیسی همودیالیز، ورزش، تمرینات ورزشی، مداخلات غیردارویی (Hemodialysis, Exercise, Physical Exercise, Non-Pharmacological Interventions) در بانک‌های اطلاعاتی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران (IranMedex, Pubmed, Science Direct, Elsevier, ProQuest و (Google Scholar انجام و مجموعا تعداد 905 مقاله یافت شد. از میان آن‌ها 25 مقاله استخراج گردید. معیارهای ورود شامل اصیل بودن، نگارش به زبان فارسی و انگلیسی و هم خوانی با هدف مطالعه و معیارهای خروج شامل عدم دسترسی به نسخه‌ی کامل مقاله بود.

یافته‌ها:

بررسی مطالعات نشان داد که انواع مختلفی از ورزش مانند تمرینات قدرتی، مقاومتی، هوازی و غیرهوازی، اوتاگو، تای چی، هاتایوگا و فعالیت بدنی مانند پیاده روی می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی، کیفیت خواب، کفایت دیالیز و کاهش خستگی، افسردگی، اضطراب و مواد زاید سرمی موثر باشد و در کنترل بیماری مفید واقع شود.

بحث و نتیجه‌گیری:

با توجه به نتایج مطالعات و اثر بخش بودن استفاده از انواع ورزش، تمرینات ورزشی و حرکتی در ارتقای کفایت همودیالیز و کیفیت زندگی و کیفیت خواب و کاهش اضطراب و خستگی بیماران تحت همودیالیز، لذا پیشنهاد می‌گردد برای کمک به این بیماران از این مداخله‌ی غیردارویی استفاده گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!