تعهدات زیست محیطی بین المللی دولت صاحب بندر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و مبانی نظری پژوهش

  پیش از این، دومینیک آندرسکا در پژوهش خود تحت عنوان "صلاحیت دولت ساحلی در پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها؛ حفاظت از محیط زیست دریایی یا آزادی دریانوردی" در سال 2017 به موضوع حفاظت از محیط زیست دریایی در برابر آلودگی ناشی از کشتی ها از سوی دولت ساحلی، در تقابل اصل حاکمیت و آزادی دریاها می پردازد که همان گونه که از نام پژوهش مزبور برمی آید تمرکز آن صرفا برروی آلودگی ناشی از کشتی ها بوده و موضوع مطالعه آن بیشتر دو کنوانسیون حقوق دریاها و کنوانسیون مارپل است. محمدی و همکاران در مقاله خود تحت عنوان " تحول رژیم حقوقی بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی در مقابل آلاینده های مستقر در خشکی؛ از مونتگوبی تا کارتاگنا" در سال 1394 ضمن تاکید بر تبدیل معضل آلاینده های دریایی مستقر در خشکی به دغدغه ای برای جامعه بین المللی و عدم کارایی مقررات حقوق بین الملل عام برای مقابله با این آلاینده ها، به بررسی کنوانسیون های منطقه ای موجود که به منظور رفع خلاهای حقوق بین الملل عام در این حوزه، منعقد شده اند پرداخته و ضمن بررسی سازوکارهای موجود در این اسناد به شناسایی خلاهای احتمالی موجود در آنها نیز می پردازد. بنادر و فعالیت های صورت گرفته در آنها، مهمترین و قابل توجه ترین آلاینده های مستقر در خشکی هستند که بطور مستقیم یا غیرمستقیم محیط زیست دریایی را تحت تاثیر قرار می دهد. مقاله حاضر به دنبال بررسی تعهدات دولت صاحب بندر در مقابله با آسیب هایی است که می تواند محیط زیست بنادر و مناطق خارج از صلاحیت دولت صاحب بندر را تهدید نماید. درگذشته تصور براین بود که عمده این آسیب ها ناشی از تردد کشتی ها در بندرگاه هاست اما امروزه دامنه تهدیدات زیست محیطی بنادر افزایش یافته و ابعاد جدیدی به خود گرفته است. مسایلی همچون اثر تغییرات اقلیمی بر بنادر، آلودگی های صوتی و حرارتی، گونه های مهاجم، توسعه فعالیت های صنعتی و اقتصادی، حفاظت پایدار از منابع دریا و به خطر افتادن تنوع زیستی بندر از جمله چالش های زیست محیطی جدید دولت های صاحب بندر محسوب می شوند. در این پژوهش بر آنیم تا ضمن بررسی تعهدات زیست محیطی دولت صاحب بندر که شامل اتخاذ اقدامات احتیاطی، ارزیابی آثار زیست محیطی، تدارک تسهیلات مناسب، بازرسی کشتی ها، گزارش دهی از حوادث متضمن ریزش نفت، مقابله با تخلیه مواد در دریا و مقابله با صید غیرقانونی، گزارش نشده و نابسامان، لزوم اعطای صلاحیت فراسرزمینی ورای نظام کنونی را توجیه نماییم.

روش شناسی

برای پاسخ به این سوال که چه تعهداتی بر ذمه دولت صاحب بندر برای حفظ محیط زیست دریایی قرار دارد، به اسناد بین المللی اعم از معاهدات و سایر مقررات مصوب سازمان های بین المللی (حقوق نرم) و داده های کتابخانه ای شامل تالیفات و مقالات معتبر علمی مراجعه گردید.

یافته ها

  طبق بررسی ها و نتایج به عمل آمده، نظام کنونی تعهدات زیست محیطی دولت صاحب بندر تاحد زیادی مبتنی بر صلاحیت سرزمینی و نقش سنتی بنادر (تجارت) است. این در حالی است که امروزه همزمان با پیدایش نسل های جدید بنادر، کارکردهای این نقاط استراتژیک تغییر پیدا کرده و این تحول با بروز چالش های زیست محیطی جهانی، وضعیتی نامطلوب را برای محیط زیست دریایی رقم زده است که به رغم آثار فراسرزمینی، تحت پوشش نظام کنونی حفاظت از بنادر قرار نمی گیرند.

نتیجه گیری

  گسترش صلاحیت دولت صاحب بندر، پیش بینی حفاظت ها و پادمان های لازم در کنار آیین های حل وفصل اختلافات در سطوح ملی و بین المللی می تواند تکمیل کننده نواقص نظام دولت صاحب پرچم باشد و تنها با تبدیل صلاحیت محدود و داوطلبانه دولت صاحب بندر به صلاحیتی جامع و گسترده می توان میان کارکردهای نسل های جدید بنادر و حفاظت از محیط زیست دریایی توازن برقرار نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!