ارزیابی کارایی مدل های فردی و ترکیبی در شناسایی پهنه های مستعد نفوذپذیری (حوزه آبخیز ماربره- استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برآورد تغذیه آب های زیرزمینی با در نظر گرفتن سایر عوامل اقتصادی، اجتماعی و هیدرولوژیکی موثر بر آن، کلید اصلی درک آبخوان ها، پیش بینی دسترسی بالقوه و پایداری این منابع است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارایی مدل های منفرد و ترکیبی و اثر فرآیند ترکیب در افزایش کارایی مدل های فردی بود که به این منظور این فرآیند در تعیین مناطق مستعد تغذیه آب های زیرزمینی در حوزه آبخیز ماربره استان لرستان به کار برده شد. در ابتدا، لایه های اطلاعاتی موثر بر تغذیه تهیه و همراه با داده های نمونه برداری شده نفوذ حاصل از استوانه مضاعف، وارد مدل های بیزین و جنگل تصادفی شدند. سپس به منظور تقویت نتایج، این دو مدل در قالب چند سناریو با یکدیگر ترکیب شدند. کارایی مدل ها، با استفاده از شاخص های ROC، CCI و TSS، مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان نفوذپذیری در پنج طبقه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم طبقه بندی شدند که بافت خاک شنی-رسی-لومی و رسوبات کواترنری Qft2 حداکثر نفوذپذیری را نشان دادند. بر اساس نتایج به دست آمده، مدل جنگل تصادفی، هم نسبت به مدل بیزین و هم مدل های ترکیبی، به عنوان مدل برتر شناسایی شد و از بین مدل های ترکیبی نیز مدل RFBa5 کارآمدترین مدل در شناسایی مناطق مستعد تغذیه ارزیابی گردید. بر اساس مدل جنگل تصادفی، حدودا 11%سطح حوزه مطالعاتی دارای قابلیت نفوذپذیری متوسط تا بسیار زیاد برآورد شد و بیش تر سطح آن (89%) دارای توانایی کم و بسیار کم شناخته شد. بر اساس مدل RFBa5 نیز 30% سطح مطالعاتی دارای پتانسیل متوسط تا بسیار زیاد و 70% آن دارای قابلیت کم و بسیار کم برآورد شد. بر اساس نتایج کلی، مدل بیزین بعنوان ضعیف ترین مدل مشاهده شد که طی ترکیب با مدل جنگل تصادفی در قالب سناریوهای مختلف، عملکرد این مدل تقویت گردید که نشان دهنده اثر مثبت ترکیب مدل ها می باشد. نقشه پتانسیل مناطق مستعد تغذیه این امکان را می دهد تا با شناسایی مناطق با پتانسیل بالا و بسیار زیاد، برنامه ریزی دقیق تر نسبت به اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، حفاظت خاک و آبخیزداری و آبخوانداری در راستای حفاظت از منابع آب و خاک اقدام کرده و با کنترل و هدایت رواناب ها، علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، احتمال نفوذپذیری را در جهت افزایش احتمال تغذیه منابع آب زیرزمینی بیش تر کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2434114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!