ارزیابی و صحت سنجی شاخص های پایش شوری در دشت قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شور شدن خاک فرآیند غالب تخریب خاک در مناطق خشک و نیمه خشک است. روش های مختلفی به منظور پایش شوری وجود دارد که در اکثر این روش ها  مقدار شوری عمدتا به صورت نقطه ای اندازه گیری می شود؛ بنابراین، تعمیم آن برای یک منطقه با وسعت زیاد دشوار خواهد بود. سال های اخیر روش های مبتنی بر سنجش از دور به منظور تهیه نقشه شوری در محدوده وسیع مورد توجه قرارگرفته است. سنجش از دور با قابلیت پوشش وسیع و متناوب به عنوان ابزاری دقیق در پایش زمین و تغییرات محیطی است. در این پژوهش با استفاده از قابلیت داده های سنجنده MODIS و LANDSAT-ETM+  به بررسی 8 شاخص مختلف شوری و گیاهی  طی سال های 1384 تا 1400 در دشت قزوین و به خصوص منطقه شوره زار پرداخته شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد سنجنده  LANDSAT-7-ETM+ به دلیل قدرت تفکیک مکانی بهتر نسبت به سنجنده MODIS  توانسته است نتایج بهتری را ایجاد کند. همچنین از بین شاخص های شوری بررسی شده شاخص  SI3  در هر دو سنجندهETM+  و MODIS با مقدار RMSE (1/01 و 1/1) و میزان ضریب همبستگی R (0/98 و 0/86) توانسته است نتایج بهتری همراه با دقت بیشتری را در منطقه مورد مطالعه ایجاد نماید. همچنین در بررسی بین میزان  EC و SAR هر دو سنجنده همبستگی بالایی بین باندهای قرمز و مادون قرمز داشته است. در یک جمع بندی کلی با بررسی اطلاعات ایستگاه سینوپتیک منطقه پارامتر هایی همچون دما و مقدار بارش در بازه زمانی مورد مطالعه نشان از این دارد که با افزایش میانگین دما و کاهش مقدار بارش در منطقه سبب افزایش دمای سطح زمین در طی سال های اخیر شده که این عامل می تواند هشداری برای بروز خشک سالی باشد و علاوه بر اثرات اقلیمی، برداشت بی رویه منابع آب سطحی و زیرزمینی نیز به تشدید خشکی و نهایتا تشدید شوری در منطقه منجر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2434356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!