انتخاب بهترین روش دفع پسماندها در مراکز بهداشتی و درمانی با استفاده از روش ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی و ضرب و جمع وزنی فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بی توجهی به مدیریت پسماندهای بیمارستانی مشکلات عدیده ای را ایجاد نموده است؛ به طوری که پیامد بی توجهی به مدیریت این گونه پسماندها محیط زیست و سلامت انسان را در معرض خطر جدی قرار داده است. مراکز درمانی از جمله موسسات بهداشتی مهم هستند که طی سال های اخیر ازدیاد جمعیت، افزایش ارباب رجوع و عملیات سرویس دهی، رشد چشمگیر در تولید مواد زاید را در آن ها به دنبال داشته است. کیفیت و کمیت پسماندهای مراکز درمانی روزبه روز مشکل ساز شده و از جمله مواد سمی خطرناک به حساب می آیند. هدف مقاله ی حاضر، ارزیابی، اولویت بندی و تبیین طرح مدیریتی جهت تصفیه و دفع پسماندهای مراکز درمانی است.

روش بررسی

معیارهای مهم در انتخاب روش دفع پسماندهای مراکز درمانی از طریق مطالعه ی پیشینه موضوع استخراج شد. سپس اهمیت این معیارها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP (Fuzzy Analytical Hierarchy Proses تعیین شد و در پایان بهترین روش دفع، با استفاده از تکنیک ضرب و جمع وزنی فازی (Fuzzy WASPAS (Fuzzy Weighted Aggregated Sum Product Assessment انتخاب گردید.

یافته ها

 از میان معیارهای اصلی، مسایل زیست محیطی با وزن 0/517 اولویت اول و معیارهای هزینه و حجم پسماندها با امتیازهای 0/317 و 0/166 به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به دست آوردند. همچنین از میان زیرمعیارها هم، آلایندگی هوا با وزن 0/256 رتبه ی اول را کسب نموده است. از میان روش های دفع، روش دفن بهداشتی با امتیاز 0/317 رتبه ی اول و روش های ماکروویو، سوزاندن زباله ها و اتوکلاو با امتیازهای 0/265، 0/253، 0/173 به ترتیب رتبه های دوم تا چهارم را کسب نمودند.

نتیجه گیری

 با در نظرگرفتن نتایج به دست آمده و اولویت بندی ارایه شده می توان با دفع پسماندها در مراکز بهداشتی و درمانی، به خطرزدایی بیشتر، کاهش آلایندگی محیط زیست و کاهش هزینه ها دست یافت. بر این اساس مناسب ترین روش برای دفع پسماندهای مراکز درمانی در کشور، روش«دفن بهداشتی» است. البته می بایست دفن بهداشتی زباله ها به نحو مناسب و استاندارد صورت گیرد تا از آلوده شدن آب های زیرزمینی و خسارت به محیط زیست جلوگیری گردد. حل مشکلات ناشی از زباله های بیمارستانی یک مسئله پیچیده و چندبعدی است که نیاز به همکاری و همیاری و تجمیع امکانات جامعه(دولت، موسسات خصوصی و عمومی) دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
541 تا 550
لینک کوتاه:
magiran.com/p2434999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!