آینده نگاری راهبردی در امنیت داخلی؛ ارائه الگوی دوشاخه تدوین راهبرد

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازمان های متولی حوزه امنیتی اعم از امنیت ساختار حاکمیت و ارکان آن، امنیت عمومی و امنیت اجتماعی، علاوه بر توانایی مدیریت تغییرات تدریجی، باید بتوانند گسستگی ها را به سرعت تشخیص دهند و تغییرات جهشی را مدیریت کنند. تحولات حوزه امنیت داخلی در سال های گذشته در شناسایی تحولات و تهدیدات محیطی، نمایانگر نیازمندی های بیش از پیش این حوزه به آینده نگاری راهبردی است. در این پژوهش از روش های کمی و کیفی (آمیخته اکتشافی، با  مرور نظام مند منابع آینده نگاری راهبردی امنیت داخلی و انجام مصاحبه های عمیق با 14 نفر از صاحب نظران و خبرگان، ابعاد و مولفه ها و زیرمولفه های الگو استخراج و به اعتباریابی  عناصر و تعیین اهمیت آنها به کمک میانگین رتبه ای و معادلات ساختاری با اخذ نظرات 42  نفر از خبرگان پرداخته شده است. میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تحقیق به ترتیب معادل 824/. و 828/. است.در یافته های تحقیق به ارایه زیرمولفه های الگوی آینده نگاری راهبردی امنیت داخلی در قالب مولفه های تعیین ارکان جهت ساز، تعیین قلمرو، داده آوری، توصیف، توسعه تصمیم، راهبردپردازی، سیاست گذاری، مدیریت نوآوری، طرح راهبردی و مدیریت تغییر پرداخته شد. تدوین راهبردهای پابرجا بر اساس سناریوهای محتمل و تدوین راهبردهای موردی و منعطف مبتنی بر سناریوهای شگفتی ساز، نوآوری الگوی ارایه شده است که می تواند طرحریزان را در مواجهه و رویارویی با تغییرات محیط پویا و دارای عدم قطعیت آماده کند. نشانگرها می توانند نقش اساسی در تعیین نقطه عزیمت برای رویارویی با سناریوی محتمل و مرجح باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!