پیش نگری شدت بارش در ایران با به کارگیری رویکرد همادی چندمدلی با استفاده از داده های مقیاس‎ کاهی شده NEX-GDDP

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه بررسی کارایی مدل های مقیاس کاهی شده روزانه جهانی تبادل زمین ناسا  (NEX-GDDP) در شبیه سازی شدت بارش و پیش نگری بلندمدت آن در ایران است. برای این منظور نه مدل از مدل های CMIP5 از پروژه NEX-GDDP بر اساس حساسیت اقلیمی گزینش شد. برای درستی سنجی برونداد بارش داده های مذکور از داده های بارش 49 ایستگاه همدیدی طی دوره تاریخی (2005-1980) و دو سنجه آماری RMSE و MBE استفاده شد. نتایج نشان داد داده های پروژه NEX-GDDP در مقایسه با داده های مشاهداتی اریبی چندانی ندارند و بیشتر مدل ها با خطای نسبی کم، کارایی لازم را در بازتولید الگوی فضایی بارش در ایران دارند. از بین مدل های نه گانه بررسی شده، مدل MPI-ESM-LR بیشینه بیش برآوردی و مدل IPSL-CM5A-LR بیشینه کم برآوردی را در ایران نشان می دهد. در مقایسه با سایر GCM ها در دوره تاریخی، داده های پروژه NEX-GDDP عدم قطعیت کمتری را در مقیاس منطقه ای نشان می دهند و از این رو پیش نگری های NEX-GDDP بسیار مطمین تر است. از روش میانگین گیری مدل بیزی (BMA) جهت تولید یک مدل همادی از مدل های نه گانه استفاده شد. بر اساس مساحت زیر خم ROC، مدل همادی تولید شده کارایی بهتری را نسبت به مدل های منفرد نشان داد. پیش نگری شدت بارش با دو شاخص SDII و RX1day با مدل همادی NEX-GDDP-MME طی سه دوره آینده نزدیک (2050-2026)، آینده میانی (2075-2051) و آینده دور (2100-2076) با دو سناریوی RCP4.5 و RCP8.5 انجام شد. پیش نگری های شدت بارش نشان می دهد در آینده در سراسر ایران بارش با شدت بیشتری اتفاق می افتد. شاخص های RX1day و SDII تا پایان قرن در حدود 4 تا 13 درصد برای متوسط پهنه ایران افزایش خواهند یافت که نشان دهنده افزایش بارش های سیل آسا طی دهه های آینده در ایران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!