بررسی تاثیر پارامترهای فنی روش گاززدایی گمانه ‏های متقاطع بر میزان گاز خروجی (مطالعه موردی: معدن شماره یک زغال ‏سنگ پروده طبس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انتشار زیاد گاز متان از محدوده کارگاه استخراج فعال و همچنین از لایه‏ های بالا و پایین لایه استخراجی می‏ تواند بر ایمنی و بهره وری معادن زیرزمینی زغال سنگ اثرگذار باشد. ازآنجاکه تهویه به تنهایی ممکن است برای کنترل سطح گاز متان در محیط استخراج جبهه کار طولانی کافی نباشد، استفاده از گزینه های استاندارد کنترل متان مانند گاززدایی لازم است انجام شود. استفاده از روش های مختلف گاززدایی می تواند منجر به کاهش انتشار متان به محیط کاری استخراج و پایین آمدن خطر انفجار و نهایتا افزایش ایمنی و تولید شود. در معدن زغال سنگ شماره یک پروده طبس، گاززدایی با روش گمانه های متقاطع صورت می پذیرد. این روش با حفر گمانه‏ هایی از راهرو بالایی در لایه‏های بالای لایه زغال‏سنگ در حال استخراج و در ایستگاه‏هایی با فواصل متفاوت در طول پهنه استخراجی صورت می‏گیرد. هدف اصلی این تحقیق تعیین مقادیر مناسب پارامترهای مختلف گمانه‏ های گاززدایی به منظور افزایش راندمان گاززدایی است. پارامترهای موردبررسی شامل طول گمانه‏ های گاززدایی، زاویه گمانه‏ ها نسبت به محور راهرو بالایی و زاویه گمانه‏ ها نسبت به کف راهرو یا افق می باشند. بر این اساس تحلیل داده های عملیاتی حاصل از گاززدایی از پهنه E4 نشان داده است که با افزایش شیب پهنه زاویه گمانه‏ های گاززدایی نسبت به محور راهرو بالایی را باید کمتر در نظر گرفت همچنین به طورمعمول دبی گاز خروجی ایستگاه‏های گاززدایی در فاصله بین 15 تا 25 متری از لبه کارگاه شروع به افزایش می‏کند درنتیجه طول گمانه‏ های گاززدایی را نباید بیشتر از 45 متر در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!