آموزه بدهی ستوه و امام در سنت بودایی مهایانه و تشیع اثنی عشری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مفهوم انسان‎آرمانی در بودایی مهایانه و تشیع اثنی عشری دارای اهمیت است. انسان‎ آرمانی مهایانه، «بدهی ستوه» است که مسیر بوداگی و اشراق خود را با بیداردلی «بدهی چیته» آغاز و با عهد و سوگند برای رهایی خود و همه موجودات ذی شعور، قدم در مسیر سلوک گذاشته و با طی طریق در منازل «بهومی »های دهگانه موانع و حجاب ها «کلشه ها» را کنار نهاده و در هر منزل کمال «پارمیتا» متناظر با آن منزل را کسب می نماید. بدهی ستوه در آخرین مرتبه سلوک می تواند به ‎رهایی غایی «نیروانه» بپیوندد اما به‎دلیل مهرورزی «کرونا» بی منتهای خود از ورود به ‎آن خودداری و در دایره تناسخ «سنساره» باقی می ماند تا از سایر موجودات دستگیری کند. کامل‏ترین مصادیق انسان‎آرمانی در تشیع، پیامبر خاتم و امامان معصوم هستند که از جایگاهی رفیعی برخوردارند. در باور شیعیان، ایمه برگزیده خدا، آیینه تمام نمای حق، واسطه ی ملک و ملکوت، خلیفه الله، آراسته به ‎تمامی فضایل بشری و هادی انسان ها به‎سوی کمال حقیقی که همان فلاح یا رهایی در سیاق اندیشه اسلامی است، هستند. در این مقاله به دنبال شباهت‎ها و تفاوت‎های انسان آرمانی در ابعاد مختلف در هر دو سنت دینی هستیم. پژوهش حاضر نشان می دهد باور به ‎بدهی ستوه و امام در سنت بودایی و شیعی به رغم وجود تفاوت‎هایی در مبانی، دارای شباهت‎های قابل توجهی در ویژگی‎ها و کارکرد هستند که مقایسه آن‎ها را معنادار می سازد؛ عصمت، علم بی منتها، قدرت‎های اعجازآمیز، نقش و هدایت تکوینی و تشریعی و مرجعیت خواسته ها و توسلات مردم از جمله این همانندی ها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!