ارزیابی راهکارهای کنترل پدیده بیابان زایی با استفاده از مدل SWOT در دشت یزد- اردکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیابان زایی یکی از مسایلی است که در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشورهای واقع در مناطق خشک و نیمه خشک توسعه یافته که نتیجه این فرآیند از بین رفتن منابع تجدیدشونده در هر یک از این کشورها است. تخریب زمین در مناطق خشک و نیمه خشک به وسیله تغییر اقلیم و فعالیت های انسانی، شرایط را برای بیابان زایی فراهم می کند. به عبارت دیگر بیابان زایی روندی است که سرزمین و منابع اش را به سوی تخریب سوق می دهد. هدف از این تحقیق، ارایه راهکارهای مدیریتی بیابان زایی در دشت یزد- اردکان بر اساس مدل SWOT است. جهت اجرای این پژوهش، عوامل درونی (دانش بومی قوی، اقلیم خشک و وجود کانون های فرسایش باد در منطقه) و عوامل بیرونی (تغییر تنوع پوشش و ورود گونه های گیاهی غیربومی و ناسازگار با شرایط منطقه با آثار مخرب، برهم زدن تعادل زیست محیطی ناشی از اجرای طرح ها و عدم نظارت بر آن ها) موثر بر فرآیند بیابان زایی در منطقه موردنظر توسط روش دلفی تعیین و توسط مدل SWOT جمع بندی و راهکارهای کنترل بیابان زایی ارایه شدند و نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از این که عوامل داخلی و خارجی شناسایی شد و امتیاز نهایی این عوامل به دست آمد با استفاده از ماتریس چهارخانه ای عوامل داخلی و خارجی (IE)، راهکارهای مطلوب از بین راهکارهای ارایه شده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که امتیاز نهایی عوامل درونی و بیرونی موثر در بیابان زایی به ترتیب 65/2 و 96/1 است؛ بنابراین بهترین راهبردها جهت کنترل پدیده بیابان زایی در دشت یزد- اردکان، راهبردهای مقابله با تهدیدات است. هرچند با توجه به ماهیت بیابان زایی و پیچیدگی این پدیده، توجه به تمامی راهکار ها حایز اهمیت بوده و مجموعه ای از تمامی راهکار ها، می تواند ضامن کنترل بیابان زایی در این منطقه باشد. درنهایت می توان گفت نتایج حاصل از این مطالعه در انتخاب راهکار مناسب جهت کنترل و مدیریت بیابان زایی در دشت یزد- اردکان با توجه به اهمیت بالای تمامی عوامل درونی و بیرونی، می تواند ضامن کنترل بیابان زایی در این منطقه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!