تحلیل، رهگیری و شبیه سازی مسیر گرد و غبار فرین غرب ایران (مطالعه موردی: ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر گستردگی و شدت طوفان های گرد و غبار در نواحی غربی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی این مناطق موجب شده که این پدیده به عنوان یکی از عمده ترین و تاثیرگذارترین پدیده های مخاطره آمیز زیست محیطی در این نواحی مطرح شود. با توجه به گستردگی طوفان های گرد و غبار و اثرات گسترده آن بر سلامت، اقتصاد، محیط زیست و کشاورزی و روند فزاینده ی آن ها توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. در این مطالعه، از داده های سازمان هواشناسی ایران، داده های سازمان حفاظت محیط زیست، داده های NCEP، مدل رهگیری جریان باد و تصاویر سنجنده مودیس جهت شناسایی الگوی جوی و منشایابی طوفان گرد و غبار فرین در ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه استفاده شد. این تحقیق طوفان گرد و غبار حادث شده در غرب ایران از 14 تا 17 فروردین سال 1387 را مورد بررسی قرار داده است. این طوفان از نظر کاهش میدان دید و افزایش جرم ذرات معلق، یکی از شدیدترین طوفان ها در سال های اخیر بوده است. نتایج رهگیری جریان باد که با استفاده از مدلHYSPLIT و تصاویر ماهواره ای در بحرانی ترین روز این گرد و غبار انجام شده است، نشان می دهد که این توده گرد و غبار نشات گرفته از مناطق غرب عراق و شرق سوریه است که با جهتی نسبتا شمال غربی- جنوب شرقی وارد مناطق غربی ایران می شود. بررسی های جوی نشان می دهند که در این زمان با وجود یک کم فشار قوی در شرق ایران و پرفشاری در غرب، بادهای غربی ایجاد شده سبب ورود گرد و غبار بیشتر به منطقه می شوند. نتایج نشان می دهد که شاخص NDDI به دست آمده از تصاویر سنجنده مودیس به همراه مدل رهگیری جریان باد و بررسی های جوی قابلیت مناسبی جهت تشخیص و پایش مسیر حرکت طوفان های گرد و غبار را دارا است. در مجموع نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تلفیق داده های زمینی، مدل رهگیری جریان باد و بررسی های جوی و شاخص های ماهواره ای ضمن هم افزایی موجب شناخت رفتار طوفان های گرد و غبار می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!