بررسی کرنش های پسماند در نمونه های تقویت شده با الیاف پیوسته در فرآیند لایه نشانی مذاب به کمک برهمنگاری تصاویر دیجیتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله، تاثیر حضور الیاف در نمونه های تقویت شده با الیاف پیوسته در فرآیند لایه نشانی مذاب، بر میزان تنش و کرنش های پسماند ایجاد شده در حین فرآیند لایه نشانی مذاب بررسی شده است. یکی از مهمترین مسایل در فرآیند FDM اعوجاج قطعات تولیدی در حین پرینت می باشد. اعوجاج ایجاد شده عمدتا به دلیل سیکل های سریع گرم شدن و خنک شدن ماده بوده که منجر به ایجاد تنش پسماند در نمونه می شود. هدف اصلی این تحقیق اندازه گیری میزان کرنش پسماند آزاد شده در اثر تنش پسماند موجود در نمونه های تقویت نشده و تقویت شده پلی لاکتیک اسید با الیاف پیوسته به کمک روش برهمنگاری تصاویر دیجیتال و سوراخکاری می باشد. روش برهمنگاری تصاویر دیجیتال از روش های نوری غیر تماسی و نوین جهت اندازه گیری جابجایی ها، تشخیص عیوب و بررسی خواص قطعات می باشد. طبق نتایج بدست آمده وجود الیاف پیوسته در نمونه ها موجب ایجاد تنشهای پسماند و کرنشهای باقیمانده در قطعات خواهد شدکه ببیشینه میزان کرنش ایجاد شده در نمونه تقویت شده با الیاف در راستای x و y به ترتیب برابر با 1.09 و 0.34 درصد بوده است. نتایج نشان می دهند که کرنش های آزاد شده در نمونه تقویت شده در تمامی مراحل سوراخ کاری بیشتر از نمونه تقویت نشده بوده است. لذا وجود الیاف پیوسته موجب افزایش تنشهای باقیمانده و در نتیجه ایجاد اعوجاجات بعدی در تولید نمونه های تولید شده با روش لایه نشانی مذاب خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 449
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!