بررسی و تحلیل اقتصادی ارتباط نرخ ارز با قیمت شکر و تاثیر آن بر تولید چغندرقند

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شکر از جمله محصولات اساسی و استراتژیک می باشد که همواره مورد توجه و حمایت دولت ها بوده است. این کالا یکی از کالاهای بین المللی و راهبردی است که جایگاه خاصی در سیاست های بازرگانی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری از کشورها دارد. با توجه به اینکه بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، بنابراین یکی از موضوعات مهم در بازار شکر در کشور، متاثر بودن قیمت داخلی شکر از نوسانات تغییر نرخ ارز است که به تبع آن بر میزان تولید چغندرقند و شکر اثرگذار است. در این مطالعه تلاش شده است با استفاده از اطلاعات سری زمانی ماهانه 99-1397 به بررسی تغییر سیاست های ارزی بر روی قیمت شکر اقدام گردد و همچنین با توجه به ارتباط واردات با تولید چغندرقند و شکر، نهایتا تاثیر غیرمستقیم این سیاست بر تولید تحلیل شود. داده های ماهانه به منظور بررسی تغییر سیاست های ارزی بر روی قیمت شکر از الگوی خود رگرسیون برداری VAR پردازش شده اند. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد، تغییر سیاست ارزی (تغییر نرخ ارز از 42000 ریال به ارز نیمایی) با وقفه دو ماهه بر روی قیمت شکر تاثیر مستقیم داشته است. با توجه بر رابطه علی بین متغیرها، هم‎چنین ملاحظه گردید که تغییر سیاست ارزی بر تولید چغندرقند نیز تاثیرگذار بوده است. با عنایت به نتایج حاصله از این تحقیق، به منظور پایداری اثر این سیاست در سال؜های آینده، لازم است در طراحی سیاست های مرتبط با این مسئله به نحو اثرگذاری به این متغیرها توجه ویژه شود. به طوری که از ابتدا همگام با اجرای سیاست، به عوامل موثر دیگر در این خصوص از جمله افزایش بهره وری عوامل تولید و حمایت از تکنولوژی به ویژه تولید بذر مناسب و اقتصادی برای تولیدکنندگان، بیش از پیش توجه شود تا روند فزاینده تولید در کشور، در مقابل واردات کاملا حمایت شده شکر خارجی، پایدار بماند.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!