مروری بر تاثیر نانو لوله های ایجاد شده بر سطح آلیاژ حافظه دار نیکل-تیتانیم (نایتینول) بر خواص بیولوژیکی و رفتار رهایش دارویی آن به منظور کاربرد در ایمپلنت های ارتوپدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش جمعیت سالمند تقاضای روزافزون ایمپلنت های ارتوپدی را به همراه داشته است.با پیدایش آلیاژهای حافظه دار نیکل - تیتانیم که با نام تجاری نایتینول شناخته شده است به دلیل برخورداری از خواص مکانیکی و بیولوژیکی از جمله حافظه شکلی، سوپرالاستیسیته، عمر خستگی بالا و زیست سازگاری عالی به طور گسترده توجه پژوهشگران را به منظور استفاده در صنایع پزشکی از قبیل سیم های ارتودنسی ، سیستم های رهایش دارو ، استنت های قلبی و عروقی و ایمپلنت های ارتوپدی به خود جلب کرده است اما در برخی موارد ممکن است ویژگیهای سطحی مانند مقاومت به خوردگی و ویژگیهای بیولوژیکی برای کاربردهای بالینی کافی نباشد. عفونت ناشی از حضور ایمپلنت ها در بدن یکی از موارد شایع شکایت بیماران می باشد. از آن جایی که باکتریها در ناکارآمد بودن سهم بسزایی دارند لذا ایجاد خاصیت آنتی باکتریال مورد توجه قرار گرفته است.نانو لوله های ایجاد شده بر سطح نایتینول از طریق آندایزینگ می تواند یکی از راه حل های مفید برای ایجاد خاصیت آنتی باکتریالی بوده همچنین توانمندی این ساختارها برای حمل داروهایی از قبیل داروهای آنتی بیوتیک می تواند مشکلات ناشی از کاشت ایمپلنت های ارتوپدی در بدن را به حداقل برساند. به منظور افزایش توانایی آنتی باکتریالی طولانی مدت ایمپلنت های ارتوپدی ، محققان با استفاده از روش های اصلاح سطح مناسب به بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی سطح نایتینول پرداخته اند. در این گزارش، مروری بر تحقیقات انجام شده در رابطه با اصلاح سطح نایتینول به روش آندایزینگ و ایجاد نانو لوله ها بر سطح آن و بارگذاری دارو پرداخته و تاثیر پارامترهای مختلف بر مورفولوژی، رهایش یون نیکل، رفتارهای خوردگی، بیولوژیکی و رهایش دارویی آن به منظور کاربرد در ایمپلنت های ارتوپدی آورده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!