مقایسه تاثیر افزودن پتدین به بوپی واکائین 5/0% و روپی واکائین 5/0% بر روی شدت بروز درد در زنان تحت عمل جراحی سزارین الکتیو با بی حسی نخاعی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اداره صحیح زایمان و روش بیهوشی مناسب جهت ایجاد بی دردی و حفظ سلامت مادر و جنین طی عمل سزارین، مسا‍‍‍ له ای بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر افزودن پتدین به بوپی واکایین 5/0% و روپی واکایین 5/0% بر روی شدت بروز درد در زنان مراجعه کننده به بیمارستان مطهری تحت عمل جراحی سزارین الکتیو با بی حسی نخاعی انجام شد.

روش کار

 این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسویه کور در سال 1400 بر روی 60 نفر از بیماران تحت عمل جراحی سزارین الکتیو مراجعه کننده به بیمارستان مطهری شهرستان جهرم انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی و با استفاده از جدول اعداد تصادفی به دو گروه بوپی واکایین- پتدین و روپی واکایین- پتدین تقسیم شدند. میزان درد بیماران در هنگام ورود به ریکاوری، خروج از ریکاوری، 2، 6، 12 و 24 ساعت بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون های آماری تی تست، من ویتنی و کای اسکویر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بین گروه های پتدین+روپی واکایین و پتدین+بوپی واکایین از لحاظ درد در زمان های مختلف (05/0<p)، شدت درد پس از سزارین در زمان های ریکاوری و بعد از عمل (05/0<p) و از نظر مصرف مخدر در 12 ساعت بعد از عمل، تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0<p).

نتیجه گیری

 بین گروه های پتدین+روپی واکایین و پتدین+بوپی واکایین از لحاظ شدت درد تفاوت معنی داری وجود نداشت. متخصص بیهوشی می تواند با توجه به شرایط بیمار هر یک از دو داروی روپی واکایین و بوپی واکایین را در بی حسی نخاعی مورد استفاده قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!