عفونت لیستریوز در زنان باردار و اثرات آن در بارداری و نوزادان :مروری بر مطالعات انجام شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 لیستریوز، بیماری است که در زنان باردار ممکن است علایم غیراختصاصی ایجاد نماید و اگر عفونت به موقع تشخیص داده نشود، جنین و نوزادان می توانند در معرض خطر قرار بگیرند. مطالعه حاضر با هدف شناخت دقیق لیستریوز از جمله یافته های بالینی، تشخیص آزمایشگاهی، نوع درمان در مادران باردار و نوزادان انجام شد تا به افزایش آگاهی در سیستم های مراقبت بهداشتی و درمانی و کاهش میزان سقط و مرده زایی در جامعه کمک نماید.

روش کار

در این مطالعه جهت یافتن مقالات مشابه، پایگاه های اطلاعاتی علمی مانند PubMed، Scopus، Google Scholar و ISI با استفاده از کلمات کلیدی Health Care System، Newborn،Pregnant Women و Listeriosis جستجو شدند. مقالات انگلیسی و فارسی با موضوع عفونت لیستریوز در زنان باردار و نوزادان تا سال 2021 جستجو شدند. سپس بر اساس معیارهای ورود و خروج مطالعه، مقالات انتخاب شدند.

یافته ها

بر اساس مطالعات انجام شده، اثرات لیستریوز بر زنان باردار شامل: تب، علایم شبه آنفلوانزا، اختلالات گوارشی، ادراری تناسلی و اثرات لیستریوز بر روی جنین به ترتیب به صورت سقط، مرده زایی و تولد نوزادان نارس، عفونت تنفسی و مننژیت بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این تحقیق، لیستریوز عوارض شدیدی بر روی جنین و نوزادان دارد، لذا آگاهی در مورد علایم و عوارض آن در بارداری حایز اهمیت بوده و می تواند قدم مهمی در راستای افزایش سطح بهداشت باروری و پیشگیری از سقط، مرده زایی و بیماری نوزادان در جامعه محسوب شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!