شناسایی مولکولی ژنهای آمینوگلیکوزید استیل ترانسفراز در اشرشیاکلی های جدا شده از عفونتهای ادراری بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) زابل 1400-1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 عفونت های ادراری یکی از شایعترین عفونتهایی می باشد که موجب مراجعه بیماران به بیمارستانها می شود. اشریشیاکلی از عوامل اصلی ایجاد کننده عفونت های ادراری می باشد. شیوع مقاومت به آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی از نگرانی های سیستم های بهداشتی-درمانی در سرتاسر جهان می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و شیوع ژنهای آمینوگلیکوزید استیل ترانسفراز در اشریشیاکلی های جدا شده از عفونت های ادراری بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) زابل بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-مقطعی در فاصله زمانی مهر 1398 لغایت فروردین 1400 در مجموع 110 جدایه اشریشیاکلی، از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) زابل جمع آوری شد. پس از تعیین هویت، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش کربی بایر و مطابق با دستورالعمل های موسسه استاندارد آزمایشگاهی و بالینی تعیین شد. شیوع ژنهای مقاومت آمینوگلیکوزیدی aac (3)-Ia، aac(2)-Ia و  aac (6)-Iaبا استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)  مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

 در این مطالعه بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه های مورد بررسی نسبت به مروپنم و جنتامایسین دیده شد، به طوری که 91درصد جدایه ها  به این آنتی بیوتیک ها حساس بودند. همچنین بیشترین مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های سفالوتین و آمپی سیلین دیده شد بطوری که به ترتیب 60 و 90 درصد جدایه ها مقاوم بودند. هشت جدایه (7درصد) حامل ژن aac(3)-Ia و 5 جدایه (5/4 درصد) حامل ژن  aac(6)-Ia بودند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به بالا بودن میزان مقاومت در برابر برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آمپی سیلین و سفالوتین تجویز آنها باید محدود شود. براساس یافته های این مطالعه مقاومت دربرابر آمینوگلیکوزیدها و شیوع ژنهای آمینوگلیکوزید استیل ترانسفراز بالا نیست ولی پایش دایمی باکتری های حامل ژنهای مقاومت آمینوگلیکوزیدی جهت پیشگیری از گسترش عفونت های مقاوم به درمان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!