تاثیر توسعه یادگیری فن آورانه در سازمان های آموزشی با رویکرد مهارت دوسوتوانی (مورد مطالعه: استان مازندران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 دوسوتوانی سازمانی به توانایی سازمانها جهت کشف صلاحیت های جدید و بهره برداری از قابلیت های موجود اطلاق می شود. سازمان های آموزشی برای ایفای موثر نقش کلیدی خود در جامعه و پاسخ گویی به مشکلات آینده ملزم به نوآوری و تمسک به مهارتهای دوسوتوانی هستند. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر توسعه یادگیری فن آورانه در سازمانهای آموزشی با رویکرد مهارت دو سوتوانی بود.

روش

پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته در سال 1400 در استان مازندران انجام شد. در رویکرد کیفی از روش دلفی و در رویکرد کمی از روش همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی، 14 نفر از اساتید هیات علمی با سابقه تدریس بالای 10 سال و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 300 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان 1373 عضو هیات علمی دانشگاه های استان مازندران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته یادگیری فناورانه (با پایایی 0/884 و روایی0/658) و نوآوری دوسوتوان (با پایایی0/880 و روایی0/530) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری و نرم افزارهای spss21</sub> و pls3.2</sub> استفاده شد.

یافته ها

نتایج بخش کیفی نشان داد که 34 درصد از تغییرات در متغیر نوآوری دوسوتوانی بواسطه مولفه های یادگیری فناورانه تبین شده اند. همچنین در میان مولفه های نوآوری دو سو توان مولفه تفکر توسعه ای با مقدار R2</sup> </sup>برابر با 0/872 و ضریب مسیر 0/934 بیشترین تاثیر مستقیم را داشت.

نتیجه گیری

برای ایجاد تحول در سازمان های آموزشی، سازمان های دوسوتوانی باید ایجاد شوند که به صورت هم زمان قابلیت های جدید وضروری موردنیاز برای رقابت در محیط پویا را توسعه دهند و با ارتقا و اقزایش سطح یادگیری های فناورانه میتوان قابلیت دوسوتوانی را در سازمان ها افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!