مقایسه اثربخشی مداخلات روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده وتنظیم هیجانی شناختی بر هیجان های تحصیلی دانش آموزان سال چهارم و پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با توجه به آن‌که پژوهش‌های دهه اخیر نشان داده است که مداخلات هیجانی در درمان اختلال یادگیری ریاضی روش پایدارتری در درمان است و در درازمدت می‌تواند هراس از درس ریاضی را کاهش دهد و یادگیری را بهبود بخشد؛ هدف مطالعه این پژوهش، مقایسه اثربخشی مداخله هیجانی بر اساس تنظیم شناختی هیجان و روان‌پویشی کوتاه‌مدت فشرده دوانلو بر هیجان‌های تحصیلی و توانایی یادگیری ریاضی ‌دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود.

روش پژوهش

این پژوهش، شبه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه ‌دانش‌آموزان پایه چهارم ‌و پنجم دبستان‌های تهران با اختلال ریاضی بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند 46 نفر برگزیده و به‌تصادف در سه گروه تقسیم شدند. دو گروه آزمایش به تفکیک مداخله پروتکل درمانی گراس و دوانلو را در دوازده جلسه 60دقیقه‌ای دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد، با استفاده از پرسش‌نامه کی‌مت و پرسش‌نامه پیشرفت تحصیلی پکران تغییرات اندازه‌گیری شد و به کمک آمار تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی داده‌ها تحلیل شد.

یافته ها

 نتایج این پژوهش نشان داد، مداخله هیجانی بر توانایی ریاضی (001/0 P<،612/0 =η2) و هیجان‌های تحصیلی تاثیر داشت (001/0 P<،705/0 =η2) و این تاثیر پس از دو ماه پایدار بود. بین دو روش مداخله، در زیر‌مقیاس‌های امیدواری، شرم، اضطراب، ناامیدی، خستگی تفاوت معنادار نبود و در زیر‌مقیاس‌های لذت (047/0 = p،262 /0 = i-j) و غرور (009/0 =p، 352/0= i-j) در کلاس درس و خشم نسبت به یادگیری (006/0 =p،374/0 =i-j)؛ تفاوت معنادار بود.

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت، مداخله هیجانی در درازمدت، با افزایش هیجان‌های مثبت و کاهش هیجان‌های منفی، از درون فرد را برای مقابله با مشکلات یادگیری ریاضی آماده می‌سازد و بهبود توانایی ریاضی را به همراه دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!