ارزیابی تحقق سیاست کلی نظام (چشم ‏انداز) در بخش مسکن نمونه: حفظ حرمت و ارزش ‏های فرهنگی مسکن شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از نخستین مراحل زندگی بشر تا به امروز، مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی انسان بوده است. تامین مسکن مطلوب نیازمند اتخاذ سیاست‏های مناسب بوده که در ایران سیاست‏های کلی نظام در بخش مسکن چشم ‏انداز توسعه بخش مسکن محسوب می‏ شود. سیاست ‏رعایت ارزش‏های فرهنگی و حفظ حرمت خانواده در ساخت مسکن به ‏عنوان راهنما‏ی دستگاه‏ های اجرایی، تقنینی، و نظارتی یکی از سیاست‏های کلی نظام در بخش مسکن محسوب می ‏شود. هدف از این پژوهش ارزیابی میزان تحقق سیاست کلی نظام در زمینه ارزش ‏های فرهنگی مسکن در ابعاد تدوین قوانین و مقررات، اجرای قوانین، و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات موردنیاز به‏ صورت اسنادی و از طریق اطلاعات کتابخانه ‏ای (کتب، پایان‏نامه، و مقالات) و همچنین اطلاعات و آمارهای رسمی شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، و شورای عالی شهرسازی و معماری جمع ‏آوری شده است. در بخش دوم، برای پشتیبانی از تحلیل اسنادی، آرای سی نفر از متخصصان امر به کمک ابزار پرسش‏نامه اخذ شد. برای تجزیه ‏و تحلیل و ارزیابی شاخص ارزش‏های فرهنگی مسکن شهری از آزمون‏ های آماری کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون t تک ‏نمونه‏ای (one sample T test) استفاده شد.نتایج آزمون حاکی از آن است که بعد تدوین قوانین سیاست ارزش‏های فرهنگی مسکن شهری از وضعیت مطلوبی برخوردار است؛ اما وضعیت بعد اجرایی سیاست کلی ارزش‏های فرهنگی مسکن نامطلوب ارزیابی شد. در زمینه بعد نظارت بر اجرای قوانین سیاست ارزش‏های فرهنگی، نتایج تحقیق حاکی از آن است که این بعد نیز وضعیت مطلوبی ندارد و به ‏صورت جدی موردتوجه دستگاه ‏های ناظر قرار نگرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
415 تا 435
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!