موانع روان شناختی معرفتی اخلاقی زیستن از نگاه امام علی، علیه السلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از پرسش های مهم درباره اخلاق این است که چرا آدمیان، به صرف اراده اخلاقی زیستن، نمی توانند اخلاقی زندگی کنند؟ به عبارت دیگر، چرا اخلاقی زیستن دشوار است؟ اینجاست که بحث از موانع اخلاقی زیستن به میان می آید. هر انسانی که خواستار اخلاقی زیستن باشد، با موانعی روبرو خواهد شد که او را از پیمودن راه اخلاقی-زیستن بازمی دارند. موانع اخلاقی زیستن به دو قسم جامعه شناختی و روان شناختی تقسیم پذیرند. موانع جامعه-شناختی اموری بیرونی اند که بر تصمیمات اخلاقی آدمی تاثیر می نهند و مانع آدمی برای اخلاقی زیستن می-شوند، از قبیل افکار عمومی، ارزش داوری های دیگران، خوشایند و ناخوشایند و پسند و ناپسند دیگران. موانع روان شناختی، خود، بر دو قسمند: موانع معرفتی و موانع غیرمعرفتی. موانع روان شناختی معرفتی موانعی اند که در روان آدمی مانع اخلاقی زیستن می شوند و، البته، به معرفت مربوطند. با توجه به سخنان امام علی، علیه السلام، عجب، جزم وجمود، تعصب و آرزواندیشی از موانع روان شناختی معرفتی اخلاقی زیستن اند. ما کوشیده ایم تا این مدعا را با روشی توصیفی- تحلیلی اثبات کنیم و نشان دهیم که، بر اساس سخنان امام علی، علیه السلام، این موانع روان شناختی معرفتی چگونه مانع اخلاقی زیستن می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!