بهینه سازی فرایند ارائه خدمت در بخش اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش و شبیه سازی؛ یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ایجاد تغییرات در هر یک از بخش‏های مراکز درمانی علاوه بر هزینه‏ های مالی بسیار بالا، نیازمند هماهنگی‏های قانونی و پذیرش ریسک‏های زیاد جهت جلوگیری از کاهش کمیت و کیفیت ارایه خدمات درمانی است. این مطالعه با هدف بررسی بهینه سازی ارایه خدمات در بخش اورژانس با استفاده از روش نقشه برداری جریان ارزش و شبیه سازی صورت پذیرفت.

روش کار

 در این مطالعه کیفی ابتدا فرایندهای بخش اورژانس بیمارستان شهدای تجریش، با استفاده از روش نقشه‏برداری جریان ارزش ترسیم شدند و مدلی گرافیکی برای شبیه سازی فرایندها ساخته شد. برای انجام شبیه‏سازی علاوه بر توالی عملیات، زمان لازم برای انجام هر فعالیت، زمان های انتظار، منابع موجود و غیره به ‌عنوان ورودی های مدل شبیه سازی استخراج شدند. در ادامه، پس از تعیین میانگین زمان‏های بدست آمده، سناریوهای مورد نظر تیم اورژانس بر اساس اصول‏ سلامت ناب بر روی مدل شبیه‏سازی شده اجرا شدند تا با مقایسه خروجی های هر سناریو، سناریوی بهینه تعیین شود.

یافته ها

 بر اساس نقشه حرکت بیمار، سفر بیمار در بخش اورژانس از اولین ویزیت آغاز و تا ترخیص ادامه می یابد. در این بین مراحلی مانند، درخواست مشاوره یا ویزیت توسط سایر سرویس ها، درخواست آزمایش، درخواست تصویر برداری، و درخواست دارو  صورت می پذیرد. نتایج آنالیز حرکت 60 بیمار نشان داد، در این بخش زمان اولین ویزیت تا اولین آزمایش به طور میانگین 5/58 دقیقه، زمان درخواست اولین آزمایش تا انجام آن به طور میانگین 4/28 دقیقه، زمان بین اولین ویزیت تا درخواست سی تی اسکن به طور میانگین 8/45 دقیقه، زمان بین درخواست سی تی اسکن تا انجام آن به طور میانگین 3/16 دقیقه، زمان بین اولین ویزیت تا درخواست دارو به طور میانگین 2/46 دقیقه، و نهایتا فاصله زمانی بین اولین ویزیت تا ترخیص به طور میانگین 275 دقیقه (4 ساعت و 35 دقیقه) می باشد. جریان کلی اورژانس ممکن است توسط موارد ذیل بهینه شوند: داشتن یک پزشک و پرستار ارشد برای همه بیماران در یک واحد نظارت؛ داشتن سیستم های اطلاعاتی در محل که اجازه می دهد ظرفیت و جریان در اورژانس و کل بیمارستان قابل مشاهده باشد؛ داشتن مناطق بیمار که از موقعیت های مرکزی قابل مشاهده است، در حالی که از حریم خصوصی نیز محافظت می شود؛ دسترسی آسان به بخش مراقبت های حاد، رادیولوژی و سایر فضاهای مراقبت حاد؛ دسترسی آسان به سوابق بالینی گذشته از بیمارستان ها و سیستم های مراقبت اولیه.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد با استفاده از ترسیم نقشه حرکت بیماران در بخش اورژانس و مدل سازی های هوشمند بتوان به راهکارهایی در خصوص بهینه سازی ارایه خدمات بیماران و همچنین ارتقاء ایمنی بیماران رسید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!