بررسی نقش ساختار خانواده، شیوه های فرزند پروری والدین و داشتن کنترل بر رفت و آمد فرزندان در ایجاد سوء مصرف مواد در نوجوانان 26-16 ساله استان بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

توجه به شاخص های خانوادگی موثر در گرایش به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری اولیه و یا ثانویه از آن ایفا می کند. این پژوهش نیز بر آن است تا با شناسایی نقش سه متغیر خانوادگی از قبیل ساختار خانواده، شیوه های فرزندپروری خانواده و نظارت والدین بر رفت و آمد فرزندان، در ایجاد اعتیاد، نقش خانواده را در پیشگیری اولیه از اعتیاد تعیین می کند. برای بررسی این موضوع، 50 پسر نوجوان 16-26 ساله سوء مصرف کننده مواد (به عنوان گروه آزمایش) و50 پسر نوجوان 16-26 ساله غیر سوء مصرف کننده اعتیاد (به عنوان گروه کنترل) به طور تصادفی با استفاده از پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز ((CBQ، از میان جامعه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه های ساختار خانواده و شیوه های فرزندپروری والدین، بر روی آنها اجرا شد. پس از اجرای پرسشنامه ها، داده های مورد نیاز استخراج و سپس با استفاده از برنامه spss با روش های فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین و انحراف معیار، آزمون t استیودنت و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی پردازش شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که فرضیه های مورد بررسی در سطح P<0/05 معنادار بوده است. به عبارت دیگر، ساختار خانواده (تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانواده، وجود روابط صمیمانه بین والدین و والدین و فرزندان)، شیوه های فرزندپروری والدین و کنترل بر رفت و آمد فرزندان، در پیشگیری اولیه از اعتیاد نقش مهمی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!