برآورد احتمال انسداد مسیر در شبکه حمل ونقل درون شهری پس از وقوع زلزله با استفاده از الگوریتم بیزی (مطالعه موردی: شهر بابل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برنامه ریزان مدیریت بحران برای مناطق مستعد وقوع سوانح طبیعی به دنبال تصمیم گیری هایی قبل و پس از وقوع خطر به منظور کاهش عواقب ناشی از وقوع آن و بازگرداندن هر چه سریع تر شهر به حالت اولیه هستند. شبکه حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از آسیب پذیرترین شریان های حیاتی نقش راهبردی در قابلیت برگشت پذیری شهر داراست. بدین ترتیب ابزارهای کارآمدی برای شناسایی این نقش در صورت وقوع بلایای طبیعی مورد نیاز است.در این پژوهش مدلی تحت GIS توسعه یافته که با کمک آن می توان عملکرد شبکه راه های درون شهری را به طور احتمالاتی پس از وقوع زلزله و با کمک الگوریتم بیزی بررسی کرد. این مدل می تواند خسارات ناشی از وقوع رویداد لرزه ای شامل خرابی ساختمان ها و پل های مجاور هر مسیر که منجر به انسداد آن مسیر می شود و همچنین احتمال انسداد مسیرها را تعیین کند. در این روش سناریوهای مختلف زلزله که در آن منابع مختلف عدم قطعیت های موجود در توزیع مکانی و زمانی وقوع زلزله ها در نظر گرفته شده، به منطقه مورد بررسی اعمال می شود. خسارات وارده به ساختمان و پل های موجود در منطقه به همراه فاکتورهای مختلف کنترل خسارت لرزه ای شبکه راه ها برآورد شده است. تحلیل های انجام شده منجر به تولید نقشه های احتمال انسداد مسیرهای موجود در شبکه راه برای حالات مختلف انسداد (بدون انسداد، کم، متوسط، زیاد) شده است. این نقشه ها شرایط راه ها را بلافاصله پس از زلزله نشان می دهد. با بررسی نتایج این تحقیق به وضعیت بسیار پیچیده انسدادهای مسیر شهر بابل پی خواهیم برد و انجام چنین تحلیل ها و تولید این نقشه ها برای زلزله های محتمل آینده می تواند به مدیران شهری نقطه ضعف های شبکه حمل و نقل را نشان دهد. در ضمن برای بهبود شبکه و برنامه ریزی جهت یافتن مسیر مطلوب به منظور امداد و کمک رسانی موثر خواهد بود و به برنامه ریزی برای بازگردان شهر به حالت اولیه پس از زلزله ای محتمل کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!