بررسی نقش ویژگی های کالبدی ساختمان های آموزشی در مدت زمان تخلیه اضطراری هنگام حوادث

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جمعیت و تراکم زیاد انسانی در ساختمان مدارس سبب شده که اهمیت بررسی این فضاها از نظر تخلیه ایمن و فوری دانش آموزان در هنگام حادثه ضروری به نظر رسد. از این رو برای کاهش مدت زمان تخلیه در این گونه فضاها به شبیه سازی تخلیه اضطراری نیاز است. بدین منظور، در این مقاله و چارجوب ارایه شده در آن به شبیه سازی تخلیه انسانی در یک مدرسه (از نقشه های تیپ سازمان نوسازی مدارس؛ با 2 طبقه و با شبیه سازی 345 نفر کاربر) به هنگام حادثه اقدام شد و بدین منظور از نرم افزار پس فایندر استفاده شد. مدت زمان تخلیه برای مدرسه یادشده 131 ثانیه حاصل شد. با توجه به آنکه ویژگی های کالبدی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان تخلیه مطرح است، از این رو در این پژوهش 2 عامل مهم کالبدی شامل ارتفاع و طول ساختمان ارزیابی شد. نتایج نشان داد که با افزایش ارتفاع ساختمان (3 طبقه کردن و رسیدن به 516 نفر کاربر) مدت زمان با افزایش 66 درصدی به 217 ثانیه رسیده که ناایمن است و با افزایش ارتفاع به 4 طبقه (687 نفر کاربر) این مقدار با افزایش 135 درصدی به 307.8 ثانیه می رسد که وضعیت خطرناکی را رقم می زند. نصب دستگاه پله فرار جداگانه هم این مدت زمان را تنها تا 249.5 ثانیه پایین آورده که این مقدار هم در حاشیه امن قرار ندارد؛ اما افزایش طول ساختمان (با 515 نفر کاربر) با توجه به آن که بر خلاف افزایش ارتفاع ساختمان کمتر بر تراکم دانش آموزان به ویژه در راه پله اثر گذاشته، تاثیر به نسبت بیشتری (در مقایسه با گسترش عمودی ساختمان) در کاهش مدت زمان تخلیه اضطراری دارد (مدت زمان 178 ثانیه جهت تخلیه کامل). از این رو پیشنهاد می شود برای ایجاد ساختمان های ایمن در برابر حادثه در صورت امکان گسترش ساختمان از طول و به شکل افقی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!