ریاکاری اخلاقی نیروی انسانی در سازمانها: طراحی الگویی از ابعاد و پیشران ها با رویکرد کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت ویژه رفتار اخلاقی در مدیریت منابع انسانی در سازمانها در این پژوهش به بررسی ریاکاری اخلاقی نیروی انسانی پرداخته شده است. ریاکاری اخلاقی رفتاری است که فرد آگاهانه و هدفمند به صورت فریبکارانه رفتار می کند و این پژوهش به دنبال مفهوم پردازی ریاکاری اخلاقی و ارایه الگویی از عوامل پیش ران آن می باشد.

روش

تحقیق حاضر از منظر هدف توسعه ای و فلسفه این پژوهش، تفسیری، رویکرد آن کیفی و از طریق مصاحبه انفرادی و گروه کانون با تکنیک فرافکنی در سه بخش سوالات، تداعی کلمات و برداشت از تصاویر تنظیم گردیده است جامعه آماری در حوزه خدمات مالی بانک و بیمه بوده که تا رسیدن به اشباع نظری با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. تحلیل داده ها از طریق تحلیل محتوی با استفاده از نرم-افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی ای انجام شده است و به منظور استحکام تحقیق حاضر از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری استفاده گردید.

یافته ها

تجزیه و تحلیل انجام شده منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش پیرامون مقوله محوری، با عنوان "ریاکاری اخلاقی نیروی انسانی" شد که به مولفه ها در دو بعد فردی و سازمانی و پیش رانها در 8 بعد عوامل شخصیتی، عوامل سازمانی، موفقیت طلبی، عوامل مالی، قدرت طلبی، عوامل محیطی، عوامل فرهنگی و انتصابات اشاره دارد.

نتیجه گیری

این پژوهش زمینه برای شناخت ابعاد تشکیل دهنده ریاکاری اخلاقی، شامل مولفه های فردی و سازمانی در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی و عوامل تاثیرگذار در بخش پیش ران ریاکاری اخلاقی را فراهم آورده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!