تعیین سطح خودکارآمدی در جستجوی اطلاعات سلامت و رابطه آن با رفتار اطلاع یابی سلامت مادران کودکان زیر دو سال مراجعه ‎کننده به مراکز جامع سلامت شهر بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

باورهای خودکارآمدی یکی از راه‏های مهم رسیدن به اهداف و کسب موفقیت در حوزه‎های مختلف است. یکی از حوزه‎هایی که خودکارآمدی در آن نقش مهمی دارد، جستجوی اطلاعات سلامت است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح خودکارآمدی در جستجوی اطلاعات سلامت و رابطه آن با رفتار اطلاع‎یابی سلامت مادران کودکان زیر دو سال شهر بوشهر انجام گرفت.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش را، مادران کودکان زیر دو سال مراجعه‎کننده به مراکز جامع سلامت شهر بوشهر تشکیل می‎دادند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 362 نفر محاسبه شد که به صورت نمونه‎گیری سهمیه‎ای در دسترس مورد پرسش قرار گرفتند. جهت جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته که روایی آن با استفاده از روایی صوری و محتوایی به شیوه کیفی و کمی و پایایی آن از طریق آزمون- بازآزمون و محاسبه ضریب همبستگی درون خوشه‎‎ای و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده بود، استفاده شد و داده‎ها در دو سطح آماره‎های توصیفی و استنباطی (پیرسون) از طریق نرم افرازSPSS  نسخه 24 تحلیل شدند.

یافته‎ ها

 69 درصد از مادران از سطح خودکارآمدی خوب و بسیار خوب، 22 درصد از سطح متوسط و 9 درصد از سطح ضعیف و بسیار ضعیف برخوردار بودند. خودکارآمدی با جستجوی فعال، استفاده از اطلاعات، انتقال اطلاعات، ارزیابی اطلاعات رابطه معنی‏دار مثبت و با موانع اطلاع‎یابی رابطه معنی‏دار منفی داشت.

بحث و نتیجه‎گیری

اکثر مادران هنگام جستجوی اطلاعات از سطح خودکارآمدی خوبی برخوردار بودند. مادران با سطح خودکارآمدی بالاتر، فعالانه اطلاعات سلامت را جستجو و در استفاده و انتقال و ارزیابی اطلاعات کسب شده موفق‎تر عمل می‎کردند، بنابراین تقویت باورهای مذکور جهت رسیدن به نتایج مطلوب می‎تواند در دستور کار مسیولان و تصمیم‎گیرندگان حوزه سلامت کشور قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
857 تا 866
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!