کنترل شیمیایی عامل بیماری سفیدک داخلی توتون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

قارچ بیمارگر AdamPeronosporatabacina موجب بیماری سفیدک داخلی در خزانه و مزارع توتون می‌شود. هدف از این مطالعه، بررسی کارآیی چند نوع قارچ‌کش جهت مدیریت بیماری سفیدک داخلی توتون در شرایط مزرعه بود. آزمایش در شرایط مزرعه با 8 تیمار و 4 تکرار در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در روستای اسبوکلا ساری (استان مازندران) در سال 1398 بر روی رقم هوا خشک توتون HBT8 در کرت هایی به ابعاد 5×8 متر انجام شد. تیمار های آزمایشی شامل قارچ کش های: 1- اینفینیتو (پروپاموکارب (5%/62)+فلوپیکولید (%25/6) (Infinfito, SC 68.75) با دوز5/0 در هزار، 2- اینفینیتو با دوز 1 در هزار، 3- اینفینیتو با دوز 5/1 در هزار، 4-ریدومیل مانکوزب (متالاکسیل (8%)+مانکوزب (64%) با فرمولاسیونWP 72% و دوز5/0 در هزار، 5- ریدومیل مانکوزب با دوز1در هزار، 6- ریدومیل مانکوزب با دوز5/1 در هزار، 7- دیتان ام 45 (مانکوزب WP 80%) با دوز5/2 در هزارو 8- شاهد (محلول پاشی با آب) بود. بعد از مشاهده اولین علایم بیماری سمپاشی انجام و با شاهد بدون سمپاشی مقایسه شد. تاثیر قارچ کش ها با اندازه گیری شدت بیماری بر اساس میزان لکه روی سطح برگ، تشکیل و یا عدم تشکیل اسپورانژیوم در زمان آلودگی 50 درصدی تیمار شاهد برای هر بلوک آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های تحقیق با نرم افزار MSTAT-Cمورد تجزیه واریانس قرار گرفتند و مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون حداقل اختلاف معنی‌دار LSD انجام شد. نتایج نشان داد بین تیمار ها اختلاف معنی دار در سطح احتمال 1 درصد وجود داشت. قارچ کش های اینفینیتو 5/1 و 1 در هزار، ریدومیل مانکوزب 5/1 و 1 در هزار، دیتان ام 45 (5/2 در هزار) اینفینیتو و ریدومیل مانکوزب 5/0 در هزار به ترتیب با 90، 88، 87، 82، 80، 75 و 70 درصد در مزرعه بیماری سفیدک داخلی توتون را کنترل نمودند. بنابراین قارچ کش های Infinito (1 و 5/1 در هزار) و ریدومیل مانکوزب (5/1 در هزار) برای مدیریت بیماری سفیدک داخلی توتون در سطح مزرعه قابل توصیه می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!