اثرتمرینات پیش توانبخشی آب درمانی بر توزیع فشار کف پایی، درد و ناتوانی زنان دارای کمردرد مزمن قبل و بعد از جراحی لامینکتومی (یک کارآزمایی بالینی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجایی که کمردرد یکی از چالش های نظام سلامت در جهان می باشد هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات پیش توانبخشی آب درمانی قبل از عمل بر میزان درد و ناتوانی و توریع فشار کف پایی زنان دارای کمردرد مزمن می باشد.

روش بررسی

در پژوهش حاضر 30 بیمار زن مبتلا به کمردرد مزمن به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله با میانگین و انحراف استاندارد سن (45/5±2/46) و کنترل (39/5±26/46) سال قرار گرفتند. گروه مداخله چهار هفته تمرینات آب درمانی قبل از عمل و هشت هفته بعد از عمل را انجام دادند و گروه کنترل صرفا در هشت هفته تمرینات آب درمانی بعد از عمل جراحی شرکت نمودند. میزان درد با مقیاس بصری درد، میزان ناتوانی با پرسشنامه اوسوستری و برای میزان نوسانات پاسچرال از دستگاه توزیع فشار کف پایی استفاده شد.

یافته ها

 برای مقایسه داده های درون گروهی از تست t وابسته و از آنکووآ جهت مقایسه نتایج بین گروه ها با سطح معنی داری (05/0<p) استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای درد، ناتوانی و توزیع فشار کف پایی، هر دو گروه مداخله و کنترل در مقایسه با خود پس از پایان دوره تمرینات به طور معنی داری بهبود یافتند (05/0<p). همچنین نتایج بین گروهی نشان دهنده تفاوت معنی دار و بهبودی بهتر گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل پس از اتمام دوره تمرینات بود.

نتیجه گیری

بر پایه نتایج به دست آمده از این تحقیق پیشنهاد می گردد برنامه پیش توانبخشی ورزشی به عنوان بخش مهمی از برنامه جامع توانبخشی قبل از عمل بیماران مبتلا به کمردرد مزمن مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2441485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!