مقایسه ی ویژگی های روانی- رفتاری کودکان قبل و بعد از جراحی آدنوتانسیلکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به پیامدهای منفی هیپرتروفی آدنوتانسیلار بر عملکرد رفتاری و ویژگی های روان شناختی کودکان مبتلا، هدف از این مطالعه، مقایسه ی ویژگی های روانی- رفتاری کودکان مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار پس از جراحی آدنوتانسیلکتومی بود.

روش ها

این مطالعه، یک پژوهش حاضر سری زمانی بدون شاهد از نوع مقایسه ی قبل و بعد بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی کودکان مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار بستری در مرکز آموزشی- درمانی دکتر فاطمی شهر اردبیل در سال 99-1398 بودند که از میان آن ها، تعداد 60 کودک مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار به شیوه ی در دسترس انتخاب شدند. این شرکت کنندگان قبل و بعد از عمل جراحی آدنوتونسیلکتومی، در سه مرحله: مرحله ی اولیه (یک هفته قبل از عمل)، مرحله ی دوم (سه ماه پس از جراحی) و مرحله ی سوم (6 ماه پس از جراحی)، با استفاده از پرسش نامه ی ویژگی های روانی- رفتاری کودکان Rutter (فرم والدین) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آمارهای توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی Bonferroni) تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نمرات مولفه های پرخاشگری و بیش فعالی کودکان در مرحله ی دوم پس از جراحی آدنوتانسیلکتومی، (3 ماه بعد از جراحی) و مرحله ی سوم (6 ماه بعد از جراحی) نسبت به مرحله ی اول (قبل از جراحی) کاهش معنی داری داشت. هرچند نمرات مربوط به مولفه های اضطراب، افسردگی و رفتارهای ضداجتماعی طی سه ماه پس از عمل جراحی، کاهش چندانی نداشت، اما 6 ماه پس از عمل جراحی نمرات این مولفه ها کاهش معنی داری نشان داد. با این حال، نمرات مربوط به مولفه ی ناسازگاری اجتماعی در هیچ کدام از مراحل بررسی، تفاوت معنی داری نشان نداد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، در برخی از ویژگی های روانی و رفتاری کودکان مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار، بعد از عمل جراحی آدنوتانسیلکتومی نسبت به قبل از عمل، تفاوت معنی داری دیده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2442592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!