ارزیابی قابلیت جایگزینی و مقایسه خصوصیات رشدی و کیفی چمن های شبدری با چمن های گراسی رایج در فضای سبز به منظور کاهش هزینه های سرزنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه بدلیل هزینه بالای نگهداری چمن (آبیاری و سرزنی)، شهرداری ها و سازمان های اداری در پی جایگزینی آن با سایر گیاهان پوششی می باشند. هدف از این آزمایش، مقایسه سه نوع چمن رایج رایگراس چندساله رقم’دوبل (‘ ، فستوکای بلند)رقم ’الدرادو‘) و چمن مخلوط اسپورت تجاری با چمن های شبدری، شبدر سفید) رقم ’کالوی‘) و شبدر میکرو)رقم ’پیپولینا(‘ به عنوان جایگزینی برای چمن ها به منظور کاهش هزینه های نگهداری می باشد. این آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. صفات مختلف و شاخص های رشد به دفعات طی سال های 1395 و 1396 ارزیابی شد. در ارزیابی های اولیه درصد سبز شدن، رایگراس چند ساله بیشترین میزان را به خود اختصاص داد اما با گذشت 36 روز از کشت، پوشش دهی تمامی گیاهان به 92 تا 98 درصد رسید و هیچ گونه اختلاف معنی داری از لحاظ درصد سبزشدن بین کرت های چمن های گراسی و شبدری نبود. از نظر تراکم، یکنواختی و میزان علف هرز اختلاف معنی داری بین گیاهان مشاهده نشد، اما از نظر کیفیت پس از سرزنی در هر دو سال، شبدر سفید بهترین کیفیت را داشت. ارتفاع و وزن خشک به عنوان شاخص های رشدی در هر دو سال، در چمن های گراسی بیش از شبدرها بود و شبدر میکرو کمترین مقادیر را نشان داد. با گرم شدن هوا، چمن تال فسکیو بر سایرین از نظر ارتفاع و وزن خشک غالب گردید به طوریکه در تیرماه، میزان وزن خشک چمن در هر متر مربع به ترتیب برای تال فسکیو معادل 40، رایگراس (52/19)، اسپورت (68/15)، شبدر سفید (24/6) و شبدر میکرو (36/0) گرم بود. در نهایت، شاخص های رشدی در چمن های شبدری بسیار کمتر از گراس ها بود که با توجه به این رشد کم، بالطبع هزینه های نگهداری، بالاخص سرزنی کاهش می یابد. این یک نکته مثبت در ارقام شبدر سفید و میکرو است که تا ماه ها نیاز به سرزنی ندارد و در واقع، سرزنی به منظور حذف گل ها صورت می گیرد. بنابراین به عنوان جایگزینی با هزینه نگهداری کمتر، قابل توصیه می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!