برآورد ارزش اقتصادی حفاظت از مواد مغذی خاک در بوم سامانه های جنگلی زاگرس (مطالعه موردی: حوزه آبخیز نوژیان خرم آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

خاک یکی از مهم ترین منابع طبیعی هر کشور است که در حال حاضر هیچ گونه جای گزین مطرح برای آن وجود ندارد. یکی از مهم ترین خدمات و کارکردهای بوم سامانه جنگلی، ممانعت از فرسایش خاک و افزایش قدرت نگه داشت مواد مغذی در آن است که این موضوع بخصوص در مناطق پر شیب و کوهستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش یکی از مهم ترین کارکردها و خدمات جنگل، یعنی کارکرد حفظ و نگه داری عناصر غذایی خاک در جنگل های حوزه ی آبخیز نوژیان در استان لرستان ارزش گذاری شده است.

مواد و روش ها

بدین منظور ابتدا میزان فرسایش و رسوب در منطقه مورد مطالعه با استفاده از مدل پسیاک اصلاح شده در وضعیت موجود بررسی شد. مدت زمان آزمایش حدودا یک سال طول کشید. با تدوین دو سناریو مبنی بر تبدیل جنگل طبیعی (فعلی) با تاج پوشش 30 تا 50 درصد به زمینی بدون پوشش از طریق امتیازدهی به مدل، تغییرات در میزان فرسایش و رسوب تخمین زده شد. در ادامه با انجام نمونه برداری از خاک و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی میزان مواد مغذی خاک تعیین شد. سپس با در نظر گرفتن اختلاف میزان فرسایش در وضعیت جنگل طبیعی (فعلی) با تاج پوشش 30 تا 50 درصد و زمینی بدون پوشش و مقدار هر یک از عناضر مغذی در خاک مقدار هدر رفت عناصر مغذی خاک محاسبه شد. سپس با بکارگیری روش هزینه جای گزینی، ارزش خدمت نگه داری از مواد مغذی خاک بوم سامانه جنگلی برآورد شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که هر هکتار جنگل در منطقه مورد مطالعه می تواند سالانه 0/09کیلوگرم فسفر، 2/60 کیلوگرم پتاسیم و 37/89 کیلوگرم ازت به ارزش تقریبی 328/47 هزار ریال در هکتار را حفظ و از هدر رفتن آن در اثر فرسایش جلوگیری کند.

نتیجه گیری

برآورد ارزش این خدمت بوم سامانه ای در جنگل های زاگرس حاکی از نقش بسیار موثر بوم سامانه های جنگلی در کنترل فرسایش و حفاظت از مواد مغذی خاک دارد. تفاوت آشکار میان میزان فرسایش در وضعیت طبیعی نسبت به حالت تخریب جنگل نشان از  نقش کلیدی جنگل در کنترل فرسایش خاک است. همچنین تفاوت آشکار میان برآوردهای مربوط به زیرحوضه های مختلف حاکی از رابطه موثر میان ساختار و عملکرد بوم سامانه است. ارزش گذاری خدمات بوم سامانه ای می تواند اطلاعات دقیق تری را در اختیار مدیران و برنامه ریزان به منظور حفاظت از منابع طبیعی قرار دهد و منجر به تدوین برنامه هایی دقیق تر در این زمینه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!