بررسی اثر پیشگیرانه گاباپنتین بر سردرد پس از بی حسی اسپاینال در بیماران پس از جراحی سزارین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از عوارض شایع بعد از بی حسی نخاعی در سزارین سردرد است. روش های مختلفی برای مدیریت سردرد به کار رفته است اما در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد. از گاباپنتین در پیشگیری و درمان انواع مختلف سردرد استفاده شده، لذا در این مطالعه اثر تجویز پیشگیرانه گاباپنتین در سردرد پس از بی حسی اسپاینال پس از جراحی سزارین مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

100 خانم بادار واجد شرایط مطالعه با روش تصادفی در دو گروه مداخله (گاباپنتین ، 50 نفر) و کنترل (پلاسبو، 50 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران 2 ساعت قبل از عمل به صورت خوراکی دارونما یا 600 میلی گرم گاباپنتین خوراکی دریافت کردند و بعد از جراحی بیماران به مدت 3 روز پیگیری شدند و شیوع سردرد، شدت سردرد، شیوع مصرف مسکن و شیوع سرگیجه طی این مدت به همراه اطلاعات دموگرافیک در یک چک لیست طراحی شده ثبت گردید.

یافته ها

دو گروه مورد مطالعه از نظر متغیرهای سن، سن حاملگی، قد و وزن همسان بودند (05/0<P). شیوع کلی سردرد در گروه مداخله (6%، 3 نفر) به صورت معنادار کم تر از گروه کنترل (20%، 10 نفر) بود (05/0>P). هم چنین شیوع کلی مصرف مسکن در گروه مداخله (0) کم تر از گروه کنترل (12%، 6 نفر) بود (05/0>P). شدت سردرد در روز سوم پیگیری در گروه مداخله به صورت معنادار کم تر از گروه کنترل بود (05/0>P). در هیچ یک از دو گروه عوارض شدید نظیر خواب آلودگی و سرگیجه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

گاباپنتین یک داروی موثر و کم عارضه جهت پیشگیری از سردرد بعد از بی حسی نخاعی در جراحی سزارین  است. در کنار سایر روش های درمانی؛ استفاده از گاباپنتین خوراکی در پیشگیری از سردرد بعد از بی حسی نخاعی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!