ارائه مدلی برای پیش بینی میزان مصرف آب ماهانه برای مشترکین خانگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مدیریت هوشمند منابع آب بهترین راهکار برای معضل کمبود آب در سرتاسر جهان است. پیش بینی میزان مصرف یک پیش نیاز اصلی برای اطلاع از میزان آب مورد نیاز در آینده است. انواع مختلفی از ویژگی ها، از سابقه مصرف تا پارامترهای هواشناسی را می توان برای پیش بینی آب مصرفی بکار گرفت. در این مقاله، به معرفی یک مدل پیش بینی برای میزان مصرف آب مشترکین شهری در شهر یزد خواهیم پرداخت.
روش
چارچوب پیش بینی پیشنهادی از رکوردهای سامانه قبوض مصرف در شهر یزد برای استخراج سوابق مصرف مشترکین بهره می گیرد. به علاوه، منابع اطلاعاتی دیگری مانند تقویم کاری، میزان آب تولیدی (ورودی به شبکه شهری)، پارامترهای هواشناسی، ارزش مالی املاک مشترکین، و میزان فشار جریان آب ورودی به ملک مشترکین در پیش بینی مورد استفاده قرار می گیرند. این چهارچوب تغییرات در الگوی رفتار مصرف مشترکین را تعقیب می کند و آنها را گروه بندی می نماید تا بتواند مواردی را که رفتار غیرمتعارف دارند از میان آنها حذف کند. گروه های پاک شده (بدون موارد با مصرف نامتعارف) با استفاده از یک روش تخمین مبتنی بر چندک با سه خط برش مورد تحلیل قرار گرفته و براساس آنها میزان مصرف مشترکین در ماه آتی محاسبه می شود.
یافته ها
نتایج آزمایشات نشان می دهند که مدل پیشنهادی با خطای کمتر از 10% می تواند میزان مصرف آتی را پیش بینی کند. به علاوه، این روش قادر است مشترکین با الگوی مصرف نامتعارف را نیز شناسایی کند.
نتیجه گیری
از میان روش های مورد بررسی، روش هایی توانسته اند با کمترین خطا میزان مصرف را پیش بینی کنند که به موارد غیرمتعارف مقاوم بوده اند. براساس بررسی های صورت گرفته این موارد ریشه در جابحایی ساکنین منازل دارند و بعد از جایگزینی یک مشترک کم مصرف/پرمصرف با یک مشترک پرمصرف/کم مصرف بروز می کنند. با الهام از این حقیقت و حذف اولین ماه های تغییر الگوی مصرف از دادگان و آموزش مدل یادگیری با باقیمانده موارد، می توان یک الگوریتم پیش بینی با دقت بالا داشت که در اکثر موارد خطای بسیار کمی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!