آینده پژوهی جمعیت سالمند استان کهگیلویه و بویراحمد تا افق 1430 و هزینه های سلامت آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جمعیت به عنوان یکی از بنیادی ترین مسایل در امر سیاست گذاری و برنامه ریزی های آینده نگر همواره مورد توجه بوده است. آینده پژوهی جمعیت نیز فرآیندی است برای تصمیم گیری و برنامه ریزی های بهتر با نگاه به افق های دور، آینده هایی که ارتباط وسیعی با ارزش ها، باورها و الگوهای رفتاری دارند. یکی از مسایل عمده جمعیتی عمدتا در کشورهای جهان مسیله سال خوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است، لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی آینده پژوهی جمعیت سالمند استان کهگیلویه و بویراحمد تا افق 1430 و هزینه های سلامت آنها بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی که در سال 1398 انجام شد، [موسوی1] برای دستیابی به این هدف به مطالعه اسنادی داده های سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال  1395 بر اساس سناریوهای محتمل باروری، مهاجرت و مرگ میر با استفاده از روش ترکیبی پیش بینی جمعیت در نرم افزارهای جمعیتیspectrum  و mortpak مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند و وضعیت سالمندی جمعیت استان تا افق1430 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس محاسبات سناریوی محتمل(باروری کل1/2) شاخص های مهم جمعیتی هم چون تعداد سالمندان، شاخص سالمندی و نسبت وابستگی جمعیت سالمندان در استان کهگیلویه وبویراحمد برای سال 1430 به ترتیب برابر 259017 نفر، 92/81  و 8/25 برآورد شده است. یافته دیگر پژوهش حاکی از آن است که از سال 1395 تا 1430 شاخص نسبت وابستگی سالمندان افزایش نسبتا زیادی خواهد داشت. به طوری که از 8/6 درصد در سال 1395 به 6/26 درصد(رشد پایین)، 8/25 درصد(رشد متوسط)، 5/25 درصد(رشد بالا) می رسد. نسبت جنسی سالمندان استان در سال 1430 به عدد 95 خواهد رسید که نشان می دهد جمعیت سالمند استان به سمت زنانگی پیش می رود. هم چنین امید زندگی در سالمندان در سن 60 سالگی در افق 1430 برابر با 23سال پیش بینی می شود. که این شاخص نسبت به سال 1395 افزایش چشمگیری داشته است. یافته دیگر این مطالعه نشان می دهد متوسط هزینه مستقیم سلامت  تا سال حدود سال 1403 برای مردان بیشتر هست و بعد ازآن به دلیل افزایش زنان سالخورده هزینه سلامت زنان بالاتر می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به آهنگ پرشتاب کاهش باروری ایران طی دو دهه اخیر، پیش بینی می شود حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت تسریع شود و با استناد به روندهای مشاهده شده باروری و مرگ و میر و نگاهی به محتمل ترین مسیرهای تغییر آنها در آینده برآورد می شود ساختار سنی کهگیلویه و بویراحمد رو به سالخوردگی می رود به عبارت روشن تر از سهم جمعیت در گروه های سنی زیر 30 سال کم می شود و سهم جمعیت افراد بالای 30 سال افزوده می شود، توجه به ساختار سنی جمعیت در برنامه ریزی های استان از جمعیت در نظر گرفتن سازه های مناسب حال افراد سالمند امری ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!