آسیب شناسی صنعت ساختمان بر بروز سرقت از منزل: شناسایی، رتبه بندی عوامل و ارائه راهکارها (مطالعه موردی: فرماندهی انتظامی قزوین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی صنعت ساختمان بر بروز سرقت منزل است. بدین منظور، شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی عوامل (آسیب‌های) کلیدی صنعت ساختمان بر بروز سرقت منزل به منظور پیشگیری و کاهش سرقت از منزل، ضرورت اساسی انجام این پژوهش است.

روش‌

 پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. بدین ترتیب ابتدا با مرور ادبیات، سایت‌ها و کتابخانه‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مختلف مسیولین ناجا، مدلی مفهومی از آسیب‌های صنعت ساختمان شامل 16عامل شناسایی و استخراج شد. سپس با توزیع پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در میان مسیولین و مدیران خبره فرماندهی انتظامی قزوین و با بکارگیری رویکرد تحلیل عاملی تاییدی با نرم‌افزار S-PLS، تاثیر یا عدم تاثیر نهایی این عوامل مورد آزمون قرار گرفت. در ادامه با عنایت به حساسیت تعیین اهمیت عوامل در فرماندهی انتظامی قزوین، با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری نسبتا نوین سوارا[1]، وزن و اهمیت عوامل محاسبه شده و رتبه‌بندی نهایی آن‌ها تعیین شد.

یافته‌ها

 بر اساس یافته های پژوهش حاضر نتایج آزمون و تحلیل عاملی تاییدی نشان از تاثیر تمامی 16 عامل در بروز سرقت منزل داشت. همچنین خروجی تکنیک سوارا نشان داد که عامل کلیدی دهم یعنی "باز کردن در برای کسانی که با واحدهای دیگر ساختمان کار دارند" با بیشترین وزن به عنوان مهم‌ترین عامل، و عامل "عدم ایمن‌سازی راه‌های ورودی به ساختمان" با کمترین وزن به عنوان کم‌اهمیت‌ترین عامل در بروز سرقت منزل می‌باشند.

نتایج

با عنایت به رتبه هر یک از عوامل از نظر اهمیت در بهبود وضعیت صنعت ساختمان و ارایه راه‌کارهای اجرایی و عملی در این زمینه، گام موثری در این صنعت و بهبود مسیولیت‌های پلیسی در جهت پیشگیری از سرقت منازل برداشته خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!