تحلیل اقتصادی و جرم شناختی هزینه های اجتماعی و منافع جرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در تاریخ تحولات حقوق کیفری و از زمان شکل گیری حقوق مدرن، نظریه های جرم شناختی بسیاری برای تبیین ارتکاب جرم مفهوم سازی شده اند. با این حال، نظریه کلاسیک حقوق کیفری با تاکید بر رویکردهای هزینه - فایده و انتخاب عقلانی، ارتکاب جرم را در بستر متغیرهای فردی تحلیل می کند. به باور این نظریه، بزهکاران کنشگران عقلانی و اقتصادمحوری هستند که با در نظر گرفتن منافع و هزینه های جرم در حالتی مرتکب جرم می شوند که منافع حاصل از جرم بیش از هزینه های آن ها باشد. رشد رویکردهای میان رشه ای و تمرکز پژوهشگران اقتصاد به مسیله جرم در پرتو توجه به نظریه های خرد، قرایت سنتی از نظریه کلاسیک را متفاوت کرد.

روش

 پژوهش حاضر کیفی و باتوجه به ماهیت موضوع، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

امروزه تحلیل های اقتصادی از جرم در پرتو نگرش های میان رشته ای، آمیزه ای از جرم شناسی، اقتصاد و حقوق کیفری است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که نظریه های جرم شناسانه انتخاب عقلانی، فعالیت روزمره، پیشگیری وضعی و بزهکاری یقه سفیدها خاستگاه اصلی هزینه های اجتماعی و منافع جرم هستند.

نتایج

در مجموع، کاربست نظریه های اقتصادی و تحلیل جرم شناختی نظریه انتخاب عقلانی این امر را ثابت کرد که نظریه مورد اشاره دارای جامعیت نیست. به عبارت بهتر، بزهکاران یقه آبی به اعتبار شخصیت مجرم، مرتکب جرم می شوند از دامنه این نظریه خارج می شوند.  همچنین هزینه های اجتماعی ارتکاب جرم، طرد شدن مجرم و انگ مجرمانه در جامعه  خواهد بود و منافع جرم برای مجرمان اعم از منافع مادی (مالی) و روانی (فرونشاندن نفرت، خشم و انتقام؛ فرونشاندن شهوت و کسب لذت) در پی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!