1- تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور:2-تغییر اقلیم و استانداردها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
1-در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بزرگترین دغدغه؛ پدیده تغییر کاربری عرصه های طبیعی کشور است که همه روزه در رویشگاه های جنگلی، مرتعی و بیابان های کشور رخ می دهد. این تغییر در قالب اکتشاف معادن، توسعه اراضی کشاورزی خصوصا دیمزارها، گسترده کردن حریم شهرها و روستاها، ایجاد پارک ها و شهرک های صنعتی و توسعه  زیر ساخت ها و غیره اتفاق می می افتد و هیچ پایانی هم بر آن متصور نیست. متاسفانه هم زمان در دو دهه اخیر پدیده جدید دیگری در این کشور رخ نموده است و آن تغییر کاربری زمین های کشاورزی است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات خاک و آب کشور سطح و سرعت این تغییر کاربری بسیار پر شتاب و گسترده بوده و نتیجه این تغییرات، تهدید امنیت غذایی کشورمی باشد. کانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی حریم شهرها و روستاهاست و به تدریج در تمای عرصه های زراعی و باغی کشور گسترش می یابد حتی در استانهای شمالی کشور که قطب کشاورزی کشور محسوب می شوند امکان جدا سازی حرایم اختصاصی شهرها و روستاها به صورت چشمی مقدور نمی باشد. اگر سی سال بیش به این مناطق سفر می شد پهنه های کشاورزی، پهنه های طبیعی، حریم شهری و روستایی کاملا از هم تفکیک و به زیبای تمام قابل مشاهده بود. اکنون مناظر حاکم به صورتی است که مجموعه های  مسکونی، ویلایی، خدماتی و صنعتی به صورت جمعی و یا فردی به صورت تصادفی در تمامی اراضی کشاورزی و محیط های طبیعی پراکنده شده  است بطوریکه امکان جداسازی عرصه های کشارزی، شهری، روستایی و صنعتی و طبیعی وجود ندارد.2-ما در مطالعات مرتبط با تغییرات اقلیمی منجمله مدیریت جنگلها نیاز داریم تا از استاندارهای مورد قبول بهره بگیریم تا ضمن افزایش اثر بخشی و بهره وری، امکان ارزیابی و ارزشیابی نیز برای اقدامات ما فراهم شود. کاری که بسیار پیچیده و حساس است و ضرورت دارد تا بصورت بومی سازی شده مورد استفاده قرار گیرند.استاندارهای مورد نظر می تواند بر چگونگی تغییرات از نرمال عواملی باشد که در دسته بندی های زیر مورد بررسی قرار می گیرد: اقلیم (در بر گیرنده تشعشعات، دمای هوا، بارش، رطوبت نسبی، مه، باد، نور، و غیره)، فیزیوگرافی (اثرات شکل اراضی، موادمادری، جهت شیب و غیره)، خاک (شامل بافت خاک، ساختمان خاک، مواد تغذیه ای و مواد آلی موجود در خاک، چگونگی شرایط زهکشی و غیره)، و عوامل زیستی (حیوانات و میکروارگانیزم های سطح خاک و زیر خاک). این تغییرات می تواند ایجاد خسارت و مزاحمت نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!