بهبود سرعت ترمیم زخم با استفاده از عصاره یوکاریوت تک سلولی Ammonia در مقایسه با پماد سیلور سولفادیازین در موش آزمایشگاهی دیابتی القاشده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت شیرین یک بیماری متابولیک است که به دلیل تجمع زیاد گلوکز،  موجب آسیب در دیواره عروق خونی شده و ترمیم زخم را با چالش مواجه می سازد. مطالعات متعددی برای یافتن راهی جهت افزایش سرعت بسته شدن زخم دیابتی انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از عصاره یوکاریوت تک سلولی آمونیا (Ammonia)، موجود در پماد نوترکیب زینکس(Zinex)، در افزایش سرعت بسته شدن زخم دیابتی، در مقایسه با پماد سیلورسولفادیازین می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه بر روی 54 سر موش سوری نژاد Balb/C انجام گرفت. جهت القای دیابت نوع 2، حیوانات به مدت دو هفته با رژیم غذایی پر چرب تغذیه شدند. برای القای دیابت، یک نوبت تزریق داخل صفاقی، حاوی 30 میلی گرم استرپتوزوتوسین به ازا هر کیلوگرم وزن بدن، انجام شد. ایجاد زخم با روش model Excisional wound splinting  و با استفاده از پانچ بیوپسی صورت گرفت. جهت درمان زخم دیابتی، از عصاره آمونیا 10 درصد موجود در پماد نوترکیب زنیکس و هم چنین پماد سیلورسولفودیازین 1 درصد، هر سه روز یک بار استفاده شد. سطح سرمی گلوکز با گلوکومتر و میزان انسولین با کیت الایزا اندازه گیری شد. از رنگ آمیزی هماتوکسیلین/ایوزین برای بررسی هیستوپاتولوژیک استفاده شد.

یافته ها

مشاهدات ماکروسکوپیک بیانگر افزایش سرعت بسته شدن زخم در گروه درمان شده با عصاره آمونیا نسبت به سایر گروه ها بود. نتایج هیستوپاتولوژیک نیز کاهش معنی دار التهاب و افزایش اپیلتیوم زایی مجدد در گروه درمان با عصاره آمونیا را نسبت به گروه درمان با سیلور سولفادیازین و شاهد نشان داد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که عصاره آمونیا موجود در پماد نوترکیب زنیکس می تواند با کاهش التهاب، سرعت بسته شدن و اپتلیوم زایی مجدد را در زخم دیابتی موش بهبود دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!