طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی رشته مکانیک صنایع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

دنیای کار نوظهور مستلزم کسب مجموعه ای از شایستگی های غیرفنی همراه با شایستگی های فنی در یک حرفه برای اشتغال پذیری پایدار است. این مقاله با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای با شایستگی های فنی در برنامه درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع به رشته تحریر در آمده است.

روش

رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق "آمیخته یا ترکیبی" است و هدف آن کاربردی است، جامعه در بخش طراحی الگو متشکل از برنامه ریزان درسی، متخصصان اخلاق حرفه ای و هنرآموزان و خبرگان دنیای کار بودند و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و در بخش اعتباریابی، نمونه 28 نفر از برنامه ریزان درسی رشته های مکانیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها در بخش طراحی الگو از روش های اسنادی و دلفی و در بخش اعتباریابی داده های به دست آمده از پرسشنامه، از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف و آمار توصیفی فراوانی، درصد و درصد تراکمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته های این پژوهش الگویی ارایه گردید که با استفاده از یک ساختار سه بعدی فرآیند تلفیق در رشته مکانیک صنایع صورت گیرد. از منظر متخصصان الگوی ارایه شده با گزاره های مستخرج در ارتباط با تلفیق مولفه های اخلاق حرفه ای در برنامه درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع همخوانی و توافق بالایی دارد.

نتیجه گیری

فرآیند تلفیق شایستگی های فنی با مولفه های اخلاق حرفه ای در تمامی سطوح عناصر برنامه درسی رشته مکانیک صنایع به دست آمد. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع و سایر رشته های فنی و حرفه ای و مهارتی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!