مدیریت سامانه های هوشمند ارتباطات و اطلاعات در نظام سلامت ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دسترسی به موقع و صحیح اطلاعات، برای تصمیم گیری در همه سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مهم در نظام سلامت که حیات بشر به دقت و سرعت آن وابسته است بسیار بارز است. بهره وری از سامانه های هوشمند اطلاعات و تکامل و یکپارچگی آن از ضروریات مدیریت اطلاعات و ارتباطات است که با بهره گیری از آن در نظام سلامت نیز، می توان خدمات بهتری را ارایه کرد.هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر و میزان به کارگیری و استفاده از سامانه فناوری اطلاعات در مدیریت هوشمند نظام سلامت و چالش های آن در ایران بوده است.

روش

این مطالعه از نوع مروری می باشد. برای گردآوری اطلاعات، با جستجوی وسیع پایگاه های اینترنتی، نشریات معتبر نمایه شده در پایگاه های PubMed، SID، Scopus و موتور جستجوگر گوگل اسکولار با جستجوی فارسی و انگلیسی واژه های کلیدی فناوری، اطلاعات سلامت، سامانه های هوشمند و Internet، Technology، Health Information انجام گرفت و راهکارهای اساسی در زمینه پیاده سازی سامانه های هوشمند در نظام سلامت ارایه شد. از پایان نامه کارشناسی ارشد نویسنده اصلی مقاله نیز با توجه به ارتباط موضوعی استفاده شد.کتاب درسی دانشگاهی مرتبط با عنوان نیز مورد بهره برداری قرار گرفت. مقالات یافت شده در حدود 69 مقاله بودند. از این میان حدود 34مقاله مرتبط با پژوهش انتخاب شد.

یافته ها

بررسی مقالات و مطالعه شواهد موردی، اهمیت مدیریت سامانه های اطلاعات در سه مرحله ی دریافت، پردازش و تصمیم گیری، و اجرا را نشان می دهد و آن را به عنوان عاملی اصلی در بهبود اثربخشی و ارتقای عملکرد بهداشت و درمان به حساب می آورد. این مطالعه نشان داد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت و به کاربری آن، تحول بزرگی در نظام ارایه خدمات سلامت رخ می دهد. سامانه های ذخیره اطلاعات بیمار، اطلاعات دارویی، درمانی و جراحی، پیگیری درمان، درمان از راه دور، راهبری پرستار، روبات های پرستار و جراح، پذیرش بیمار و... از جمله تحولات نظام سلامت است که موجب تسهیل در کار درمان شده است.

نتیجه گیری

با توجه به مطالعه حاضر، سیاست گذاران و متولیان امر سلامت باید با تمرکز بر استفاده از سامانه های اطلاعاتی برای به دست آوردن اطلاعات به هنگام و صحیح و به کارگیری و انتشار سریع آن با هدف پیشگیری و درمان به موقع اهتمام وافری برای رفع موانع و نقایص به خرج داده و با سوق دادن جامعه به سمت استفاده از آن، شاهد تاثیرات مثبت و بهبود و ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
448 تا 454
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!