شناسایی ابعاد و مولفه های پاسخگویی دانشگاه های کشور به بازار کار با استفاده از روش فرا ترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاسخگویی از ضرورت ها و نیازهای یک نظام کارآمد و خدمتگزار است. نظر به موج بیکاری به ویژه در قشر دارای تحصیلات عالی در کشور، دانشگاه ها متهم به ناکارآمدی در قبال پاسخگویی به بازارکارند که این امر می بایست با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارایه شود.

روش

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های پاسخگویی دانشگاه های کشور به بازارکار با استفاده از روش فراترکیب تدوین شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات اسنادی فراترکیب بود. نمونه اولیه پژوهش شامل343 مطالعه مرتبط بود که پس از غربالگری اولیه، 201 مقاله و سند مبنای استخراج یافته ها قرار گرفت.

یافته ها

19مولفه در 3 بعد استخراج شد. بعد آموزشی، مهارتی و پژوهشی (8 مولفه)، بعد برنامه ریزی درسی(7 مولفه)، بعد ساختاری و مدیریتی (4 مولفه).

نتیجه گیری

توجه و اهتمام ویژه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی به مولفه های 19 گانه حاصل از این پژوهش از جمله: ارایه آموزش مهارتی مبتنی بر بازارکار، تدوین برنامه های درسی کاربردی طبق نیاز بازارکار، توجه بیشتر روسا و هییت امنای دانشگاه ها به ضرورت پاسخگویی درقبال بازارکار، مشارکت ذی نفعان درطراحی و تدوین برنامه درسی، انگیزه بخشی و ارتقا توان اعضای هییت علمی در تربیت دانش آموختگان شایسته برای بازار کار درهررشته و حرکت به سمت آموزش ها و پژوهش های کاربردی و تقاضامحور، می تواند موجب کم شدن شکاف وضع موجود با وضعیت مطلوب دانشگا ه ها شده، گام مهمی در جهت پاسخگویی به بازار کار و به خصوص کاهش بیکاری و افزایش رضایت دانش آموختگان و صاحبان کسب وکار و بازارکار فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!