ارزیابی طرح کنترل وزن و چاقی در دانش آموزان شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش، ارزیابی طرح کوچ در دانش آموزان شهر کرمانشاه و بیان چالش ها و راهکارها بود.

روش

روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک بود. جامعه آماری آن، استادان و کارشناسان متخصص علوم ورزشی در حیطه مورد نظر بود که از روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری استفاده شد. روش گردآوری داده ها، مطالعه اسناد بالا دستی و مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق با خبرگان آگاه از موضوع بود که تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبه شوندگان و سپس استادان متخصص مورد واکاوی قرار گرفت و تایید شد. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درون موضوعی(88 درصد) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی استراوس و کوربین با استفاده از نرم افزار (nvivo10) استفاده شد.

یافته ها

عوامل اثرگذار بر طرح کوچ شامل 19 مقوله اصلی، 39 مفهوم و 151 عامل یا کد باز هستند که موجبات علی(توسعه ورزش دانش آموزی، تغییر سبک زندگی، مشارکت خانواده- مدرسه) ویژگی های زمینه ای (برگزاری مسابقات، الزامات ارتباطی-حمایتی، آموزش) شرایط مداخله گر (عوامل محیطی، شرایط انگیزشی، امکانات ضعیف، مجازی شدن مدارس و شرایط اندازه گیری) و راهبردهای مورد نیاز برای نتیجه بخشی طرح کوچ؛ فرهنگ سازی، کمیته های سلامت، بهبود وضعیت مدارس و ارزیابی بدنی بودند. پیامدهای پژوهش عبارتند از: بهبود وضعیت جسمانی و روانی دانش آموزان و خانواده ها، توسعه اجتماعی- اقتصادی، افزایش سلامتی و نشاط و تغییر مثبت در سبک زندگی.

نتیجه گیری

میزان موفقیت بهتر و بیشتر آن بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازی و اهتمام مجریان، خانواده ها و دانش آموزان دارد. پیشنهاد می شود مدیران استان برای موفقیت بیشتر این طرح در برنامه های پیش رو از یافته ها و دستاوردهای مبتنی بر این پژوهش استفاده کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!