طراحی و اجرای ابزار ارزیابی سریع وضعیت مستندسازی پزشکان بخش اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مستندسازی پرونده توسط پزشکان در بخش اورژانس اهمیت به سزایی دارد. زیرا تعیین کننده خدمات مورد نیاز بیمار در سرویس بعدی می باشد. هدف مطالعه، طراحی و اجرای ابزار مناسب برای بررسی سریع مستندسازی پزشکان در بخش اورژانس بود.

روش ها

مطالعه حاضر کاربردی و با ترکیبی از روش های کمی و کیفی شامل مطالعه مروری و توصیفی - مقطعی و با روش شناسی ابزارسازی در سال 1399 انجام شد. ابتدا مرور جامع منابع در Google Scholar، Pubmed، Web of Scince، Scopus، IranDoc و SIDتا سال 2021 انجام گردید. شاخص های مستندسازی پزشکان جهت سنجش روایی صوری و محتوایی در اختیار متخصصین مدیریت اطلاعات سلامت، متخصصین طب اورژانس، متخصص پزشکی قانونی و مسیول مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان ها قرار گرفت. برای پایایی ابزار از ضریب همبستگی درون طبقه (ICC) استفاده گردید. سپس 230 پرونده اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به صورت تصادفی انتخاب و توسط ابزار پیشنهادی بررسی شد. داده ها با نرم افزار SPSS   تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

ابتدا ابزاری با 26 شاخص تدوین شد. ضریب همبستگی درون طبقه (ICC) از بررسی آزمون بازآزمون 30 پرونده 0/980 به دست آمد که قابل قبول بود. از بین شاخص ها 17 شاخص امتیاز CVI بالاتر از 0/79 و امتیاز CVR بالاتر از 0/714 کسب کردند و روایی صوری با امتیاز 3/55 به دست آمد، شاخص ها شامل درج مهر و امضا، تاریخ و ساعت، تشخیص ها و اقدامات، اصلاح مستندات بود. نتیجه بررسی 230 پرونده نشان دهنده وضعیت نسبتا خوب مستندسازی پزشکان اورژانس بود.

نتیجه گیری

ابزار پیشنهادی امکان بررسی سریع موارد کلیدی در مستندسازی پزشکان اورژانس را فراهم می سازد و از روایی و پایایی بالایی برخوردار است، لذا پیشنهاد می شود در بخش اورژانس استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2448389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!