رتبه بندی عوامل موثر بر مخاطرات شغلی در معادن زیرزمینی با روش نقشه شناختی فازی و تئوری اعداد Z

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت معدنکاری صنعتی پرخطر است که در زمینه بهداشت محیط و ایمنی معدنکاران و کارکنان خود با چالش هایی اساسی روبه رو است و همه ساله تعدادی زیادی از نیروی کار معادن دچار آسیب های شدید جسمانی شده و یا جان خود را از دست می هند. برای کنترل حوادث، کاهش مخاطرات، افزایش امنیت و سلامت معدنکاران و کاهش تلفات انسانی شناسایی مهمترین عوامل موثر بر مخاطرات شغلی در معادن زیرزمینی اهمیت ویژه ای دارد. در این مطالعه فهرستی از 21 عامل رایج در وقوع حوادث معادن زیرزمینی شناسایی و در سه دسته اصلی عوامل مستقیم، عوامل مربوط به محیط کار و عوامل سستماتیک طبقه بندی شد. این عوامل با قرار گرفتن در چهارچوب نقشه شناختی فازی ارزیابی شدند و اثرات علی و معلولی بین آن ها مشخص شد. برای رفع عدم قطعیت روابط علی و معلولی بین مفاهیم از تیوری اعداد Z استفاده شد و ارتباطی قابل اعتماد و با قطعیت بالا به دست آمد. در نهایت، این ارتباطات با قرار گرفتن در یک الگوریتم یادگیری ترکیبی شبیه سازی شدند و پس از انجام 30 بار شبیه سازی، وزن نهایی هر عامل به دست آمد. نتایج نشان داد که عامل ریزش با وزن 999/0 بیشترین تاثیر و عامل عدم آگاهی از خطرات با وزن641/0 کمترین تاثیر را در وقوع حوادث معادن زیرزمینی دارند. عامل ریزش در کنار عوامل دیگری نظیر نقض قوانین ایمنی، نبود برنامه ریزی، نبود مدیریت ریسک، شیوه های کاری ناایمن، عدم شناسایی خطر، اشتباهات فردی، نبود نظارت و حسابرسی، و نبود مدیریت تعمیر و نگهداری در ایجاد مخاطرات شغلی موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!