طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری غیر مخرب ثابت دی الکتریک و ضریب نفوذپذیری مغناطیسی مواد با استفاده از روش بهبود یافته اختلال محفظه مایکروویوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله به بررسی روش اختلال محفظه (CPM) که روشی متداول برای تعیین مشخصات الکترومغناطیسی مواد در بازه ی فرکانسی مایکروویو می باشد، می پردازیم. این روش بر تغییر در فرکانس رزونانس و ضریب کیفیت محفظه بر اثر دخول نمونه در محل حداکثر میدان الکتریکی یا مغناطیسی، وابسته به طبیعت پارامتری که تحت مطالعه است، استوار است. مهمترین محدودیت این روش آنست که حجم نمونه باید کوچک باشد تا اثر قابل اغماضی در هندسه ی میدان های داخل محفظه نداشته باشد. در این مقاله با ارایه روشی جدید مبتنی بر طراحی موجبر مستطیلی با درپوش متناسب با آن، که محل قرارگیری نمونه می باشد و ساخت دستگاه اندازه گیری مناسب، با حداقل کردن انواع خطاهای اندازه گیری هم چون اندازه گیری با صفحه های سوراخ دار با قطرهای مختلف در ابتدا و انتهای موجبر، استفاده از چسب مایع مناسب برای چسباندن نمونه بر روی درپوش موجبر و... بیان گردیده است. برای طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری غیر مخرب در باندهای مختلف، ضرایب دی الکتریک و نفوذپذیری مغناطیسی مواد با درصد خطای خیلی پایین ارایه شده است. برای ارزیابی دقت روش پیشنهاد شده، مقادیر ثابت دی الکتریک و نفوذپذیری مغناطیسی چند نمونه اندازه گیری شده با مقادیر واقعی مقایسه شده و درصد خطای این روش پیشنهادی در نهایت به کمتر از 1.5 درصد رسیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!